Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Finland vill exportera lugn och ro till svenska ungdomar

Publicerad: 17 Maj 2019, 12:08

I kampanjen Finnish Tingles vill den finska staten att ungdomar ska sluta stressa och ta det lugnare.

Foto: Press

I samarbete med byrån Mirum Agency Stockholm kampanjar nu Finlands ambassad för att hjälpa svenska ungdomar att sluta stressa och ta det lugnt.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Ambassadens kampanj heter Finnish Tingles och vädjar till svenska ungdomar att stressa mindre. Kampanjen menar att svenska ungdomar är de mest stressade i Norden. I kampanjen kommer avsnitt på temat att släppas i form av tre ASMR-filmer. 

Här kan du se kampanjens första avsnitt

För Dagens Media berättar Gustaf Haffling, copywriter på Mirum Agency Stockholm, hur de kommer sig att Finlands ambassad kampanjar i Sverige.

– Den finska staten vill göra en brandingkampanj. De vill marknadsföra Finland som land och vill framhäva sig som ett vibrerande land. 

Hur kommer samarbetet mellan er på Mirum Agency Stockholm se ut med ambassaden?

– Vi har valt att rikta oss mot svenska ungdomar och prova ett nytt sätt att göra statlig kommunikation. När svenska ungdomar reser någonstans ligger ofta resmål som Amsterdam, Berlin och Barcelona högt på listan. Det långsiktiga målet är att folk ska förstå storheten i Helsingfors som stad. Staden har bland annat en bra matkultur med fina restauranger och ett bra nattliv. 

Hur ska ni på Mirum Agency se till att kampanjen uppnår detta?

– Vi vill ta den statliga kommunikationen bort från sin komfortzon och visa att även en stat kan göra annat än bara informativa kampanjer. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev