Marknadsföring
Filmstaden lanserar nytt annonsformat – släpper mobilspel
Publicerad: 5 maj 2022, 12:57
Filmstaden lanserar mobilspel.
Foto: Pressbild
Filmstaden lanserar mobilspel och öppnar därmed en ny annonsyta för varumärken. Tillsammans med advergamingbolaget Flarie ska de utveckla spel för att till en början stärka sitt eget varumärke – och i förlängningen andras.
Spelen har utvecklats genom ett partnerskap med det svenska advergamingbolaget Flarie som tidigare utvecklat spel åt företag som Coca-Cola, Klarna, Unilever och Spotify.
– Publiken på bio är nyfikna och gillar att testa nya saker, inte minst gaming. Samarbetet med Flarie ger oss kreativa möjligheter att interagera med våra gäster på nya sätt. Initialt lanserar vi Filmstadenversionen av spelet men planen är att erbjuda annonsörer och partners möjligheten att skapa sina versioner av spelen i vår miljö, säger Carolin Högmyr, Head of Marketing på Filmstaden I ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Filmstaden om skärpta restriktionerna: ”Vi har blivit vana”
För Dagens Media utvecklar Filmstadens försäljningschef Leslie Marsden resonemanget. Han förklarar att mobilspel först kommer att utvecklas för Filmstaden för att stärka deras varumärke.
– I grunden är det ett sätt är att skapa mer interaktion och större lojalitet med dem som är i kontakt med Filmstaden, det är huvudsyftet eftersom vi vet att det är en enorm mängd människor som varje dag spelar mobilspel och det finns tydliga bevis på att ju mer tid du spenderar med ett varumärke desto mer gillar du det, säger han.
Ny intäktskanal
Med tiden är dock planen att göra den kommersiell och bjuda in samarbetspartners som kommer att synas i deras miljö.
– Vi tar tillsammans med Flaire fram ett spel som är anpassat efter de målsättningar som en annonsör har. Vi kommer alltid vara avsändare men vi kan också vara avsändare tillsammans med något annat varumärke, säger Leslie Marsden.
Användarna kommer att kunna vinna priser för hur de presterar i mobilspelet, när första spelet lanserar skulle användare kunna vinna exempelvis biobiljetter.
Är det också ett sätt att diversifiera affären och hitta fler intäktsben?
– Det skulle jag säga, det är ett sätt att skapa en ny mediekanal. Att få en ny kanal att integrera med våra gäster är mycket värdefullt för oss och kan vi sen profitera på det är det optimalt.