Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Experten om Googles nya mobilsök: ”Största förändringen på flera år”

Publicerad: 27 Maj 2019, 08:57

Christian Rudolf tycker att Googles ändrade annonsmärkning är otydlig.

Foto: Janne Næss

Google har just ändrat utseende på sina mobila sökresultat. Annonsmärkningen har ändrat utseende och favvoikonen har återinförts: ”Det blir otydligare och otydligare”, säger SEO-experten Christian Rudolf.


Ämnen i artikeln:

SEOGoogle

Den 24 maj införde Google betydande förändringar i sitt mobila sökresultat, både vad gäller köpt och organiskt sök.

Google har flyttat upp url:en som tidigare låg under annonstexten och  annonnsmärkningen har ändrats: Den tidigare knapplika vita annonsmärkningen har ersatts av en svart text med ordet ”annons”.

I det organiska sökresultatet har man lagt till en så kallad ”favvoikon” till vänster om url:en. Den låg tidigare i url:fältet i browsern, men togs bort för några år sedan.

– Det är annonsmärkningen som kommer att få den största effekten. Jag upplever att blir otydligare och otydligare, och det är rimligt att tro att Google gör ändringar som får fler att klicka på annonserna, oavsett om de vill eller inte, säger Christian Rudolf och lägger till:

– En liten knapp är tydligare än ren text, även om jag inte har någon data som bevisar det. De tjänar ju mer pengar på att folk klickar på annonserna, och i en mobil är det inte helt ovanligt att man trycker fel.

Riskerar otydligheter av den här sorten att på sikt få konsekvenser för Google?

– I det korta perspektivet tror jag inte det. Man har under många år gått åt det här hållet. Men det pågår ju processer i Europa där de har myndigheter efter sig. 

Christian Rudolf tror inte att annonsörer kommer att märka av förändringen särskilt mycket.

– Det är så mycket annat än klick som påverkar en annons utfall.

Varför har man återinfört favvoikonen tror du?

– Att url:en flyttats upp och blivit tydigare – i kombination med att ikonen återinförts beror nog på att Google vet att man är mer benägen att klicka på någonting som man känner igen, jämfört med något som man inte känner igen. 

Det har med traditionell marknadsföring att göra, menar han.

– Det är sök som är Googles kärnprodukt och de mäter på tillfredställelse. Det vill säga att folk fort hittar det de vill ha.

Googles nyinförda förändring är av ganska hög betydelse, enligt Christian Rudolf.

– Det är inte så ofta de genomför förändringar som dessa både i organiskt och köpt sök, säger han, och jämför med när techjätten införde annonsknappen för två år sedan, eller när Google ändrade från tre till fyra annonser i topp för cirka tre år sedan.

Googles förändringarna gäller enbart mobila sökresultat.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SEOGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev