Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Efter omregleringen – så mycket ökar spelreklamen

Publicerad: 20 Februari 2019, 08:15

Kindred toppar lista över de spelbolag som investerat mest under januari månad.

Foto: Janne Næss

Investeringarna för januari är klara – här är spelbolagen som öser mest pengar på marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelSifo ReklammätningarATGSifo

Sifo har sammanställt reklaminvesteringarna för den allra första månaden sedan den nya spelregleringen trädde i kraft vid årsskiftet. 

Den spelaktör som lade mest pengar på reklam (brutto) under januari månad är Kindred group med varumärken så som Unibet och Maria casino i sin portfölj. 

Totalt investerade Kindred omkring 112 miljoner kronor i reklam, vilket är en ökning med hela 72 procent. 

Två på listan hamnar Cherry som trots sin topplacering med investeringar på 81 miljoner faktiskt har minskat sina köpa med runt 20 procent, jämfört med förra året.

Svenska spel har tagit i från tårna och ökat sina investeringar med hela 260 procent, vilket motsvarar runt 75 miljoner kronor. Även Leovegas har ökat sina investeringar rejält till 64 miljoner kronor, vilket innebär en ökning på 243 procent. 

ATG hamnar femma på listan med en ökning på 72 procent, motsvarande 44 miljoner kronor. 

Allt som allt ökade investeringarna för samtliga spelbolag med 38 procent, vilket gör att investeringarn landar på runt 677 miljoner kronor. 

Här är de topp-fem största spelbolagen i januari*:

• Kindred group / 112 miljoner / +72 %
• Cherry / 81 miljoner / -20 %
• Svenska spel / 75 miljoner / +260 %
• Leovegas / 64 miljoner kronor / +243 %
• ATG / 44 miljoner kronor / +72 %

*Den större delen av radiosiffrorna är ännu inte sammanställda. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev