Få hela storyn
Starta din prenumeration
Marknadsföring
Publicerad: 7 december 2020, 12:30
Ikea ska bli mer digitalt och tillgängligt. Mot den bakgrunden har Ikea, efter 70 år, beslutat att sluta trycka Ikea-katalogen: ”Ett svårt men riktigt beslut”.
Ämnen i artikeln:
IkeaDet första exemplaret av Ikea-katalogen utkom 1951. På den tiden var det Ikeas grundare, Ingvar Kamprad, som själv satte ihop katalogen. Den första utgåvan på 68-sidor trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige.
Sedan millennieskiftet har katalogen kommit även i en digital version. Men nu är det slut på båda. Beslutet har fattats mot bakgrund av den förändrade mediekonsumtionen.
”Ikea-katalogen används inte lika mycket längre och Ikea-katalogen har därför fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta Ikea-katalogens framgångsrika karriär”, står i pressmeddelandet.
Konrad Grüss, Managing Director på den globala franchisegivaren Inter IKEA Systems B.V:
– För både kunder och medarbetare står Ikea-katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt.
Med anledning av nedläggningen kommer Ikea nästa höst att uppmärksamma katalogens historia genom att ge ut en bok med inspiration och tips om heminredning.
Ämnen i artikeln:
Ikea