Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

”Driver intresse för hela sporten”

Publicerad: 4 Juli 2019, 08:30

Djurgårdaren Gee Dixons låt trendar och 60 AIK:are är på väg till tatueringsstudion.

UPPDATERAD. Omstart i fotbollsallsvenskan – då sommarkampanjar AIK och Djurgården. Dif i samarbete med hiphop-artisten Gee Dixon vars låt ”Huvudstaden är blå” är på väg mot 200 000 strömningar. Samtidigt är 74 AIK:are på väg till tatueringsstudion för att kunna köpa AIK-bilen – Volkswagen Ink edition.


Ämnen i artikeln:

VolkswagenAdidasAIK FotbollDjurgården

I förra veckan drog AIK igång kampanjen Ink Edition tillsammans med Volkswagen Stockholm. Den specialdesignade bilen, broderad med AIK-emblemet i sätet, är reserverad för supportrar som har en AIK-tatuering. Den första bilen såldes på mindre än en timme. 

Nu har ytterligare 19 svarta bilar sålts och 74 har anmält intresse.
– Men det är gaddningen som är viktigaste och den har inte de här personerna (74 stycken, reds anmärkning) ännu – så de är på väg till tatueraren, berättar AIK fotbolls kommersiella chef, Stefan Jonasson, för Dagens Media. 

Totalt finns 128 bilar:
– Det tar inte många dagar innan de här bilarna är slut. Intresset är enormt. 

Förutom specialdesign får de gaddade köparna en egen parkeringsplats under Friends arena på matchdagar säsongen 2020.
– De kommer även få ett stolsöverdrag på sin plats så att alla på arenan kan se vilka de här 128 är, säger Stefan Jonasson. 

– Volkswagen är fantastiska att ha med att göra och vill förstå supporterkulturen. De var banbrytande när de klev in för två år sedan och sponsrade alla tre Stockholmslagens matchställ. De lyssnar på ett bra sätt. 

Samtidigt har Djurgården kört igång sommarkampanjen ”Huvudstaden är blå”. Hiphop-artisten, och Djurgårdaren, Gee Dixon har skrivit och spelat in låten med samma namn. Låten släpptes i måndags. 

– Den har redan hamnat på Spotifys 100-lista där deras redaktörer plockar ut de bästa hiphop-låtarna i Sverige just nu, säger Daniel Bergström, marknadschef Djurgården fotboll. Den kommer nå utanför Djurgården. Det är en ganska generell text om man inte känner till fotboll. Det är förhoppningen att den ska nå en större publik.

Låten har redan strömmats över 130 000 gånger (till och med torsdag) och kampanjen har trendat på Twitter – som etta i Stockholm och trea i Sverige, bara #almedalen2019 och #ARSD var före.  

”Huvudstaden är blå” innebär även släpp av ett nytt tredjeställ. Tröjan började säljas i samband med hemmamatchen mot Kalmar i måndags. Cirka 1 000 tröjor sålde slut direkt och nya är på väg. 

–  Det är Djurgården och Adidas som har gjort det här tillsammans. Kampanjen ska löpa över hela sommaren och ska driva engagemang kring våra sommarmatcher och tröjan.

Är det en slump att AIK och ni kampanjar nu?
– Det har varit uppehåll i Allsvenskan så de tänker nog lite som oss att få igång snacket igen när det drar igång. De flesta lag är kreativa nu och det hjälper att driva intresset för hela sporten. 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.