Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Marknadsföring

Diana Selguson: "Att rädda mat känns rätt i tiden"

Diana Selguson tillträder som global marknadschef för matsvinnsappen Karma. På två år har bolaget räddat 248 ton mat från att slängas.

Foto: Press

HELGLÄSNING. Hon har både varit marknadschef för omskrivna Natural cycles och startat upp tampongbolag – nu blir Diana Selguson istället global marknadschef för maträddarappen Karma. "Det är ett spännande bolag", säger hon till Dagens Media.


Publicerad 2019-02-02 07:00

Dela artikeln:

Diana Selguson har tidigare arbetat som marknadschef på preventionsappen Natural Cycles. Några år innan var hon med och grundade bolaget Tampons for free, vars affärsidé gick ut på att förse kvinnor med gratis tamponger, finansierade genom reklam på tampongboxarna

Nu står det klart att Diana Selguson blir global marknadschef för matsvinnsappen Karma. Bolagets mål är att minska matsvinnet genom att sälja mat som blivit över från restauranger, caféer och matbutiker till ett billigare pris.

– Det är ett spännande bolag. Karma har funnits i två år och man har kommit långt. Syftet med att rädda mat känns rätt i tiden och affärsmodellen tilltalar mig. Att man som kund kan köpa mat till ett billigt pris samtidigt som restauranger, caféer och matbutiker kan bli av med mat som annars hade förblivit osåld. Och kanske viktigast av allt är att man minskar matsvinnet och gör något gott för miljön, säger Diana Selguson till Dagens Media. 

Som global marknadschef kommer hon att arbeta med Karmas internationella expansion. Det gäller att försöka hitta det landsspecifika i marknadsföreningen, förklarar Diana Selguson. 

– Det unika är att vi behöver jobba hyperlokalt, att vi behöver nå de ställen som säljer maten, och samtidigt nå kunderna så att vi matchar utbud och efterfrågan med varandra. Därför måste vi se till att ha en hyperlokal vinkling i vår marknadsföring, både digitalt och offline. 

I Sverige har appen i dag cirka 450 000 användare och fler än 2000 anslutna restauranger, caféer och matbutiker. 248 ton mat har sedan starten i november 2016 räddats från att slängas. 

– En tredjedel av all mat som produceras slängs, oftast av helt oväsentliga anledningar, säger hon. 

Du har tidigare jobbat med både Natural Cycles och Tampons for free, hur var det att jobba med dessa bolag? 

– Båda har varit snabbväxande startups där det går undan. Strukturen har kommit med utvecklingen. Det har krävts att handla snabbt och kraftfullt, och att fatta snabba beslut. I Tampons for free var det till exempel mycket logistik som skulle lösas i början eftersom allting skulle postas. Varje bolag har haft sina utmaningar och skiljt sig lite däremellan, säger hon.

Den största insikten Diana Selguson tar med sig från sina tidigare uppdrag är expansionen i Natural Cycles. Att det kan skilja sig i hur man behöver tänka kring marknadsföring i olika länder och hur en produkts komplexitet kan påverka i vilken ordning kommunikation sker. 

– Att länder och kulturer kan skilja sig ganska mycket åt är något jag tar med mig. En annan sak är vikten av att ha ett starkt team, att hålla ihop känslan inom företaget. Just när man växer som företag och det anställs nya på löpande band är det otroligt viktigt att värna om den kultur man vill ha i organisationen, säger hon. 

Vad fick dig att byta inriktning, från Natural Cycles till Karma? 

– Jag har tagit steg däremellan också, fortfarande inom startup-världen, men att gå in i samma spännande skede som Natural Cycles var i för ungefär tre år sedan känns helt rätt. Scaling är otroligt krävande – och roligt!

Trivs du i sammanhang där det går undan?

– Jag har varit i storbolag men trivs bäst i det lilla och snabba där man bara kör på, med massor av utmaningar på vägen. När det inte finns ett facit i hand på hur man ska göra och allt är helt nytt. Jag är den första som har den här tjänsten på Karma så det är klart att det är utmanande, men det är också kul att få skapa den strukturen man vill ha och det som man tror är bäst för bolaget. 

– Efter några år inom startup-världen skulle det vara väldigt svårt att hamna i ett storbolag med manualer och mer fyrkantiga arbetsbeskrivningar.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.