Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Det vill han vinna på att marknadsföra på “fel sätt”

Publicerad: 24 September 2019, 12:06

Ludwig Pettersson är vd och grundare av Savelend. Till höger syns en bild från Börshajens event 2018.

Foto: Press

På plattformen Savelend kan privatpersoner investera i krediter. Nu testar Savelend en ny marknadsföringsteknik – och sponsrar aktieutbildaren Börshajen. ”Vi vill bredda perspektivet”, säger grundaren Ludwig Pettersson.


Savelend grundades av Ludwig Pettersson 2014. På bolagets plattform kopplas investerare ihop med lånetagare, och ger på så vis privatpersoner och företag möjlighet att investera i olika kredittyper med varierande löptider, räntor och risknivåer. 

– Tidigare har enbart banker, kreditföretag och private banking-kunder haft tillgång att investera i stabila krediter. Med dagens teknik kan vi samla dem, och på så vis sänka tröskeln för att börja investera, säger grundaren och vd:n Ludwig Pettersson.  

Hittills har Savelend runt 5000 användare på plattformen, varav en majoritet är privatpersoner. 

Men Savelends drömmar är betydligt större än så. Inför nästa år planerar bolaget en notering på First North, och som ett steg framåt går man nu in som huvudsponsor av aktieutbildningen Börshajen Sverigeturné. 

Manövern beskrivs av dem själva som marknadsföring på ”fel” sätt, eftersom Börjshajen – till skillnad från Savelend –  fokuserar på aktier. 

– Många tror att det bara finns aktier, fonder eller krediter. Här vill vi bredda perspektivet. En portfölj som är sammansatt av alla typer är förmodligen starkare över tid, och kan dessutom stärka aktiesparandet, säger Ludwig Pettersson.  

Supporten av Börshajen är deras största sponsring hittills, och omfattar ett sjusiffrigt belopp. Savelend kommer att följa med på turnéns alla tre stopp i Malmö, Göteborg och Stockholm. De två aktörerna kommer att stå på scen och dela ut utbildningsmaterial tillsammans, och Savelend kommer ha en monter på plats. Förhoppningarna är enligt Ludwig Pettersson att få in nya investeringar. 

– Vi ser det lite som ett steg mot att nå ut med vår marknadsföring. 

Sammanlagt antal deltagare väntas landa på 14 000. 

Är det här verkligen marknadsföring på ”fel” sätt – på Börshajen kommer ni ju möta tusentals privatpersoner som är intresserade av sparande?

–  Vi har gjort parallellen till bilföretag som ställer ut på båtmässor. Det kan tyckas vara fel gebit där och då, men det finns många gemensamma beröringspunkter. Jag är övertygad om att många kommer att få upp ögonen för oss och se nyttan.

Vad ser ni för fördelar och nackdelar med att sponsra ett event som utbildar i att spara i aktier, när ni sparar i krediter? 

– Fördelen är ju att vi möter en målgrupp som är rätt långt fram i sin investeringsresa, och att de är mottagliga och intresserade av investeringar. Nackdelen är att de kan vara rätt inställda på aktier när de kommer hit, och det kan ta lång tid innan de kollar på krediter. 

Som en del av målet om att nå ut till nya sparare och investerare, hoppas Ludwig Pettersson på att bredda klientelen. 

– Idag är runt 20 procent av våra användare kvinnor. Det är något vi försöker bredda, och det tror vi att vi kan göra med Börshajen.  Det finns ingen logik idag i att det inte skulle vara 50/50, då vi vet att det finns ett stort intresse för att investera även bland kvinnor i Sverige. Att större delen av vår bas än så länge varit män tror jag handlar om att det historiskt sett ut så när det kommer till investerande i Sverige. Det är vi gärna med och ändrar på .

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.