Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

De går samman för att skapa en gemensam mätvaluta

Publicerad: 7 Maj 2020, 12:33

”Detta är en kraftsamling och ett historiskt samarbete”, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.

Nu går samarbetet kring initiativet ”Cross Media Measurement” in i nästa fas. Här är annonsörerna, mediehusen och mediebyråerna som engagerar sig i att ta fram en ny branschgemensam mätstandard.


I höstas rapporterade Dagens Media att Sveriges Annonsörer och TV4 har gått med i det globala initiativet ”Cross Media Measurement”.

Målet med initiativet, som den internationella annonsörorganisationen World Federation of Advertisers (WFA) står bakom, är att ta fram en internationell tvärfunktionell standard som kan appliceras på lokala marknader. Med hjälp av den ska det sedan gå att mäta alla olika sorters medieinvesteringar samt se vilken effekt de skapat.

LÄS OCKSÅ: Hanna Riberdahl: ”Omöjligt att vara en bra medieköpare” 

Nu står det klart vilka annonsörer, mediehus och mediebyråer som ska vara med och utveckla standarder och riktlinjer för medieköp i Sverige. 

– Detta är en kraftsamling och ett historiskt samarbete för att komma tillrätta med en av branschens stora utmaningar. Vi är glada att vi har med oss starka partners och flera av Sveriges största medieköpare i detta projekt, då det är avgörande för att nå framgång. Vi måste hitta lösningar tillsammans, och säkerställa att de gör nytta för alla parter. Med coronakrisen när varumärken, byråer och medier har det tufft ser vi det som viktigare än någonsin att skapa ordning och trygghet kring medieköp, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.

Förutom TV4 och Sveriges Annonsörer är JCDecaux partner i projektet.

– Vi som jobbar med utomhusmedia har gemensamt investerat stora pengar i enhetliga valutor för medieslaget, både i Sverige och på andra marknader för att annonsörerna ska känna sig trygga i vad de köper. Genom att delta i det svenska initiativet för Cross Media Measurement vill vi bidra till att det blir lättare för köparna att se hur många man når tvärs över alla medieslag, säger Magnus Heljeberg på JCDecaux.

 

Här är alla deltagare i projektet:

Peter Mackhé, Sveriges Annonsörer

Fredrik Hallberg, Polarsken Consulting

Sofie Westerberg, Scream Mediabyrå

Christoffer Rönnblad, McDonald’s

Per Carleö, Volvo Cars

William Sävblom, ICA

Karl-Oskar Tjernström, Samsung  

Michael Grimborg, Synsam

Kristoffer Stenqvist, KRY

Pirjo Svedberg, MMS

Yvonne Pernodd, Kantar Sifo

Mats Rönne, Outdoor Impact

Charlotte Thür, IAB

Tobias Lindberg, TU

Daniel Eriksson, Sveriges Mediebyråer

Jochum Forsell, Hear Mediabyrå

Neil Eddleston, JCDecaux

Mikael Ekelöf, TV4

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.