Marknadsföring
Cube satsar på e-sport – knyter till sig Heaton
Publicerad: 15 maj 2018, 12:34
"E-sport communityt är otroligt attraktivt och vi kommer ta en tydlig roll som agentur på denna marknad precis som vi gjort inom mode, lifestyle och musik", säger Olof Lindblo, vd på Cube (till vänster).
Influencerbolaget Cube skapar en ny division med fokus på e-sport. Samtidigt knyter man till sig den internationella e-sport-stjärnan Emil "Heaton" Christensen.
E-sport är minst sagt ett område på frammarsch. Enligt en analys från Mediavision som kom i mars ökar engagemanget för e-sport, vilket bland annat märks av på att allt fler väljer att betala för innehållet. Nära var femte e-sport/gaming-tittare i Norden betalade för att titta under Q4 2017. Detta är en kraftig tillväxt på över 40 procent jämfört samma period 2016.
Nu väljer influencerbolaget Cube att storsatsa inom området, genom att skapa en ny division med fokus på e-sport.
I samband med detta rekryterar bolaget Peter Strömberg, tidigare vd på Orlando John E-division, samt Erik Askered också från Orlando John. Cube knyter även till sig den internationella e-sport-stjärnan Emil "Heaton" Christensen till teamet i en roll som Senior adviser.
– Cubes motor ger oss ännu bättre möjligheter att fortsätta producera kvalitativt innehåll och deras multi platform-upplägg passar oss perfekt. Emil har ett unikt nätverk och är ett av de största varumärkena i esports-industrin. Att få fortsätta arbeta med honom i den här satsningen känns extremt kul och han kommer ha en nyckelroll när det kommer till att nå vårt mål att bli Nordens ledande e-sport-agency, säger Peter Strömberg, ny vd för Cube e-sports, i ett pressmeddelande.
Cube e-sports har tagit fram formaten E-sport TV, ett magasin-program på Viafree, samt podden E-sportpodden som lanseras i slutet på maj.
Utöver dessa format kommer fokus ligga på att representera lokala och internationella e-sportstjärnor samt att skapa unikt innehåll med inriktning på e-sport och gaming.
– E-sport communityt är otroligt attraktivt och vi kommer ta en tydlig roll som agentur på denna marknad precis som vi gjort inom mode, lifestyle och musik. Peter, Erik och Emil är drömrekryteringar när vi tar detta steg. Vi har höga ambitioner och vi får in tre av Sveriges främsta experter inom området samt flera starka format över natt, säger Olof Lindblom, vd på Cube, i pressmeddelandet.