Marknadsföring
Coca-Cola gör mat-tv med Nyheter24
Publicerad: 6 september 2017, 05:00
Samarbetet mellan Coca-Cola och Nyheter24 kommer pågå fram till årskiftet. Foto: Skärmdump från Nyheter24
Nyheter24 uppdaterar sin matsektion och satsar mer på rörligt – det i samarbete med Coca-Cola.
Coca-Cola går in i som sponsor till Nyheter24:s matsektion, vilket både innebär att de syns som sponsor på sajten men även att de gör egna nativeartiklar och nativevideoklipp.
– Vi gör en nysatsning av vår matsektion där Coca-Cola valt att bli sponsor. Vi skriver på ett annorlunda sätt än andra matsajter. Vi riktar oss till en ung målgrupp och Coca-Cola vill synas i den miljön och nå den målgruppen. I nativeklippen vill de även lyfta att Coca-Cola är en måltidsdryck, säger Annelie Odén, head of creative studios, på Nyheter24-Gruppen, till Dagens Media.
Annelie Odén menar att samarbetet mellan parterna är en perfekt match.
– Det är en jätterolig annonsör att jobba med, en drömannonsör, säger hon och fortsätter:
– Det bästa sättet att jobba med branden content är att hitta relevans och styrka mellan redaktionellt innehåll och vad annonsören vill förmedla och synas i för miljö. Det här är en perfekt match. Vi pratar samma språk och har samma tonalitet.
Hur gör ni det tydligt för läsarna att innehållet är sponsrat av eller kommer från Coca-Cola?
– Det står tydligt att det är ett samarbete med Coca-Cola, det är jätteviktigt att vi är tydliga. Det redaktionella materialet får de självklart inte vara med och påverka överhuvudtaget, utan där är de bara med och presenterar innehållet. Sedan har vi en del där de skriver nativeartiklar och för nativevideo, där är det också tydligt annonsmärkt.
Samarbetet kommer pågå fram till årsskiftet och totalt 120 videoklipp ska produceras, där sju består av nativeklipp.