Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Marknadsföring

Clear Channel sätter upp 125 nya skyltar

Publicerad: 29 Augusti 2019, 07:28

Sami Vikback är försäljningsdirektör på Clear Channel.

Foto: David Klagsbrun

Clear Channel fortsätter att satsa på utomhusreklam, och sätter nu upp över 100 nya digitala reklamskyltar. ”Vikten av reklam utomhus kommer att förstärkas ytterligare”, säger Sami Vikback, försäljningsdirektör på Clear Channel.


Ämnen i artikeln:

ReklamClear ChannelUtomhusreklam

Satsningen beskrivs av utomhusreklambolaget Clear Channel som ”en historiskt stor utbyggnad av digitala reklamskyltar”. I praktiken innebär det att bolaget ökar antalet digitala reklamskyltar med 125 stycken. Därmed närmar sig Clear Channel 1000 digitala skyltar i hela Sverige. 

– Vi var tidigt ute med en digital närvaro, och vi har en klassisk produkt som under lång tid varit superstark. Det vi gör nu är att trycka gasen i botten vad gäller den digitala expansionen, säger Sami Vikback, försäljningsdirektör på Clear Channel. 

I dagsläget är Clear Channel det enda bolaget med digitala skyltar i gatumiljö Stockholm, Göteborg och Malmö. 

I Malmö rör det sig om 70 nya digitala reklamskyltar, inklusive busskurer där skyltarna sätts upp. I Göteborg tillkommer fem nya digitala skyltar. I Stockholm tillkommer 20 nya digitala reklamskyltar i stadens busskurer. Också i Solna och i Helsingborg sätts nya skyltar upp. 

– Vi tror att vikten av reklam utomhus kommer att förstärkas ytterligare, och det får vi signaler om både internationellt och i Sverige. Det som talar för det är städernas tillväxt, som leder till att vi har potentialen att nå ännu fler människor, säger Sami Vikback.

Sami Vikback vill inte kommentera några siffror vad gäller affären. Arbetet med de nya digitala skyltarna påbörjades under sommaren och kommer färdigställas de närmaste veckorna.

Många promenerar med näsan i mobilen. Är det rätt tid att satsa på annonser utomhus? 

– Man skulle kunna tro att vi tyckte att mobilen är ett problem, men vi tycker precis tvärtom. Det finns en stark koppling mellan utomhusreklam och sök på mobilen. Så dessa två tillsammans är en bättre kombination för annonsörer. 

Till syvene och sist framhåller Sami Vikback att målet med de digitala skärmarna är att bli ännu mer konkurrenskraftiga. 

– Det är ju att ytterligare differentiera oss från våra konkurrenter. Vi är de enda som kan leverera en stark digital och nationell produkt utomhus. Till sist handlar det om att kunderna ska få ännu bättre och starkare kampanjer. 

Läs mer: Sami Vikback till Clear Channel

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev