Marknadsföring
Cissi Elwin: ”BRA:s agerande är desperat”
Publicerad: 6 juli 2019, 10:14
”Att försöka stoppa oberoende journalistik är aldrig en framgångsformel”, säger tidningen Chefs vd Cissi Elwin till Dagens Media.
Flygbolaget BRA:s beslut att ta bort tidningen Chef ur flygbolagets stolsfickor, för att den innehåller misshagligt innehåll, har gjort många upprörda. ”En förvånansvärt dålig PR-strategi”, säger Cissi Elwin, Chefs vd, till Dagens Media.
I torsdags önskade Cissi Elwin personalen på tidningen Chef en trevlig semester. Hon tackade för en god arbetsinsats efter fyra intenvisa dygn i Almedalen och såg fram emot ledighet.
Senaste numret av tidningen skulle nu nå Almedalsbesökare via flygbolaget BRA. I avtalat med BRA ingick distribution av 3 025 tidningar för sträckan Stockholm–Visby, söndag till söndag. Strategin var att nå många ledare och chefer som flyger till politiker- och näringslivsveckan i Almedalen.
Men i bilen på väg ned till Burgsvik, cirka 10 mil söder om Visby, fick hon besked om att flygbolaget hade valt att plocka bort tidningen ur flygplanens stolsfickor.
– Jag trodde inledningsvis att det var en PR-byrån som hade gått för långt i sitt mandat. Men det var det inte, för det är BRA som står bakom beslutet, säger Cecilia Elwin, när Dagens Media når henne.
BRA är inte utpekade i artiklarna förklarar hon. Numret innehåller en klimatskola för ledare där regeringens nationella samordnare för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045, Svante Axelsson, delar med sig av tips till ledarna.
– Han har alltså fått ett stort ansvar av regeringen. För att Sverige ska klara det här tänker vi att det är otroligt viktigt att cheferna är med – därför att vad cheferna gör påverkar många människor. Det var vår vinkel. I tidningen står bland annat, det som alla vet och pratar om, att minska sitt flygande är en del av att bli klimatsmart. BRA och deras PR-byrå hade då räknat till att det var sju stycken flygkritiska artiklar. Jag har inte räknat på det själv.
Hon säger till Dagens Media att PR-byrån och BRA:s agerande är chockerande och hårresande.
– I det här fallet tar PR-byrån och BRA sig rätten att bestämma vad vi ska skriva eller inte. Som villkor för att distribuera vår tidning och det är fullkomligt orimlig. De har inte förstått vårt uppdrag och de har inte förstått sitt eget uppdrag.
BRA:s strategi att ta bort tidningen ger hon inte mycket för
– Det ger dem så enormt mycket badwill i en fråga som har varit den mest debatterade i Almedalen det här året. Alla pratar om det. Och så försöker man stoppa en tidnings distribution för att den innehåller flygkritik. Det är ett så omodernt agerande – man måste i så fall kunna svara på den flygkritik som finns i vår tidning.
Många har blivit upprörda av BRA:s agerande, menar Cissi Elwin:
– Det finns en desperation kring det här. De har slagit in på en väg som inte kommer leda någonstans. I det här fallet har de givit uppmärksamhet till sitt eget agerande och gjort folk väldigt upprörda. Folk är förbannade på BRA. Många har skrivit: 'Då vet man vilket flygbolag som man verkligen ska välja bort'. 'Obra flyg' skrev någon. Det är en förvånansvärt dålig PR-strategi. Jag skulle bli väldigt förvånad om de inte snart måste göra en pudel. För nu är det så många som har tagit upp det här och tycker att det är upprörande. Expressen gjorde stort på det i torsdags. Det måste vara enormt pinsamt för dem.
Borde klimatet ligga i allas intresse, även om man är ett flygbolag?
– Abosolut, är det så att det framkommer kritik så måste man kunna bemöta den kritiken. Man kan inte stoppa folk från att uttala den. Vi har gjort en överenskommelse med dem om att de ska distribuera ett nummer. Vi har den dealen med dem. Sedan visar det sig att det vi skriver är misshagligt och passar inte dem. Då stoppar dom det. I så fall får man säga 'Nej vi gör inte dealer med tidningar'. Alla typer av tidningar kan alltid innehålla kritiskt material. Det är själva definitionen av journalistik. Om man då säger att man vill distribuera en tidning och sedan säger att man inte gillar innehållet och drar tillbaka den – då är vi inne på censur av det fria ordet och så kan vi inte ha det. Man börjar nästan undra om de är klimatförnekare på BRA.
Nu står Chef utan distribution till Almedalen under fyra dagar. Och eftersom majoriteten av Chefsgänget har gått på semester är det inte så troligt att tidningen kommer att byta distributionsväg, via Gotlandsbåten exempelvis.
– Det är lite för sent för oss att jaga igång hela organisationen, säger Cissi Elwin,
Senare under dagens skriver Calle Fleur, tidningens vice vd, i ett mejl till Dagens Media att Chef kommer att vidta åtgärder:
”Då detta hände igår eftermiddag (torsdag, reds anmärkning) kommer ett sådant beslut inte kunna fattas idag. Vi har meddelat BRA att vi anser att de har brutit mot vårt avtal, och att vi därför kommer att vidta lämpliga åtgärder”.
Under fredagsförmiddagen gick BRA ut med ett pressmeddelande där de bland annat skriver att: ”BRA hade gärna sett att tidskriften även gett utrymme till flyg- transportbransch eller fler nyanserade sakkunniga att beskriva det arbete med klimatutmaningen som pågår. BRA har länge arbetet med att försöka nyansera debatten i den här polariserande frågan”
Cecilia Elwin svarar på pressmeddelandet med ett mejl till Dagens Media:
”När Chef skapade klimatskolan valde vi att samarbeta med Svante Axelsson, nationell samordnare för att Sverige ska vara klimatneutralt 2045. Vi valde honom för att han är en oberoende part som har en helhetsöverblick, och dessutom en respekterad auktoritet i frågan.
Naturligtvis kan journalistik alltid väcka debatt och diskussioner, och det välkomnar vi. Intresseorganisationer vill ofta ge se syn på saken, men eftersom klimatfrågan är komplex och spänner över hela samhället valde vi att prata med oberoende aktörer.
BRA är i sin fulla frihet att kommentera och debattera, så som man gör i ett demokratiskt samhälle. Men att stoppa en tidningsdistribution är ett allvarligt hot mot yttrandefrihet och demokrati.
Att de nu ser sig nödgade att gå ut med ett pressmeddelande visar ytterligare på den bristfälliga hanteringen av en väldigt viktig samhällsfråga, det vill säga det fria ordet. Att försöka stoppa oberoende journalistik är aldrig en framgångsformel”.
BRA:s vd Geir Stormorken väljer att avböja en kommentar till Dagens Media: ”Vi har ingen ytterligere kommentarer til dette”.