Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Chromes nya tillägg visar varför du exponeras för vissa annonser

Publicerad: 3 Augusti 2020, 13:22

Tillägget gör det möjligt för användarna att se hur exempelvis position och intressen påverkar vilka annonser som dyker upp via Googles eget annonsnätverk.

Genom det nya tillägget kan användarna se varför det riktas särskilda annonser till dem via Googles egna annonsnätverk.


Ämnen i artikeln:

Google

Googles webbläsare Chrome släpper tillägget ”Ads Transparency Spotlight” som ska hjälpa användare att se hur och varför de exponeras för annonser som förmedlas via Googles eget annonsnätverk. Det rapporterar Engadget.

Genom tillägget kan användarna se vilka annonsörerna är, antal annonser per sida samt hur användarnas personliga data som demografi, position och liknande påverkar. Framöver hoppas Google att det ska gå att spåra även andra annonser än de som går via det egna annonsnätverket.

Chrometillägget beskrivs som en del av Googles ambition att öka transparensen kring annonser.

”Vårt nya verktyg Ads Transparency Spotlight för Chrome är en del av vårt pågående initiativ som syftar till att ge användarna större insyn och ökad kontroll över den data som används för riktad annonsering”, skriver företaget i Chrome web store.

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.