Få hela storyn
Starta din prenumeration
Marknadsföring
Publicerad: 3 augusti 2020, 13:22
Tillägget gör det möjligt för användarna att se hur exempelvis position och intressen påverkar vilka annonser som dyker upp via Googles eget annonsnätverk.
Genom det nya tillägget kan användarna se varför det riktas särskilda annonser till dem via Googles egna annonsnätverk.
Ämnen i artikeln:
GoogleGoogles webbläsare Chrome släpper tillägget ”Ads Transparency Spotlight” som ska hjälpa användare att se hur och varför de exponeras för annonser som förmedlas via Googles eget annonsnätverk. Det rapporterar Engadget.
Genom tillägget kan användarna se vilka annonsörerna är, antal annonser per sida samt hur användarnas personliga data som demografi, position och liknande påverkar. Framöver hoppas Google att det ska gå att spåra även andra annonser än de som går via det egna annonsnätverket.
Chrometillägget beskrivs som en del av Googles ambition att öka transparensen kring annonser.
”Vårt nya verktyg Ads Transparency Spotlight för Chrome är en del av vårt pågående initiativ som syftar till att ge användarna större insyn och ökad kontroll över den data som används för riktad annonsering”, skriver företaget i Chrome web store.
Ämnen i artikeln:
Google