Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Britt Boeskov ska prata voice på WiT: ”Integritetsfrågan svår att lösa”

Kindred Groups Britt Boeskov ser fram emot att inta scenen på Women in Tech, där hon ska prata om voice: ”Ska lyssna på Carin Ism dragning om makt och styrning, som är relevant även för rösttekniken”.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Mars 2019, 08:30

Ämnen i artikeln:

Internationella kvinnodagenWomen in tech

Årets Women in Tech sålde slut på 45 sekunder. Britt Boeskov på Kindred Group är en av talarna.

Foto: Press

Sedan år 2014 hålls konferensen Women in Tech på den internationella kvinnodagen. Syftet med konferensen är att inspirera kvinnor att välja yrkeskarriärer inom tekniksektorn. Intresset för konferensen är stor, biljetterna som släpptes i februari sålde enligt tidningen Ny Teknik slut på 45 sekunder. 

På årets konferens talar bland andra Britt Boeskov, chief experience officer på Kindred Group, som till vardags är verksam i London. På Kindred Group jobbar hon med att ta fram marknadsstrategier och att skapa den bästa möjliga kundupplevelsen. På Women in Tech kommer hon att sitta i en panel om röstteknik.

Hur känns det att tala på Women in Tech?

– Det ska bli spännande att tala på Women in Tech. Det är alltid väldigt inspirerande att träffa kvinnor som utmärker sig i en mansdominerad bransch. Jag har hört från mina kollegor att det var ett mycket lyckat event förra året, så jag ser fram emot att i år deltaga själv. 

Kommer du själv att lyssna på andra talare på Women in Tech?

– Jag kommer nog inte ha möjlighet att lyssna på alla talare, men det är kul att se en så stor variation i de ämnen som ska diskuteras. Om jag måste välja en talare ser jag extra mycket fram emot Carin Ism som ska prata om makt och styrning. Det tror jag kommer att vara relevant även för rösttekniken. 

Vad kommer du själv att prata om?

– Panelen kommer förmodligen handla mycket om Google och Amazon Alexa och liknande enheter som allt mer kommer in i folks hus. Panelen kommer att diskutera vad tekniken kan komma att betyda för konsumenter och varumärken och vilka möjligheter vi ser för den här typen av teknik, säger Britt Boeskov och fortsätter: 

– Detta är en helt ny teknik. Vi inom Kindred jobbar med den genom Kindred Futures, som är vårt innovationslab. De undersöker hur tekniken kan användas inom vadhållning. Min kollega Will Mace kommer att presentera hur vi ska bidra till en bättre upplevelse med röstteknik. Så det blir roligt att visa hur långt vi har kommit med detta.

Är det någon skillnad på att jobba med röstteknik i Sverige gentemot Storbritannien där du jobbar?

– En del av enheterna är begränsade till vissa språk. Allt som allt tror jag inte att det är så stor skillnad, men i vissa fall kan vissa funktioner, som att få enheterna att förstå exempelvis humor, ta längre till att implementera på enheter som inte pratar engelska. Det är en styrka på bland annat den engelska marknaden. 

Vad är den största utmaningen för svenska annonsörer kring arbetet med röstteknik?

– Det är nog ganska svårt att säga för Sverige specifikt, men det är en väldigt lokal marknad, och det tror jag att utmaningarna också kommer att vara. Jag tror särskilt att det kommer bli en del problematik att lösa kring integritetsfrågan, vad folk känner för insamlingen av data. Sverige i synnerhet har en ganska stor medvetenhet om personlig integritet, säger hon och fortsätter: 

– De svenska annonsörerna måste verkligen tänka på vad som lokalt är acceptabelt och vad som kan bli acceptabelt när det gäller röstens inblandning i folks samtal. Det gäller att balansera vad tekniken är kapabel till med hur den lokala kulturen ser ut och hur konsumenterna känner för det. Annars kommer det riskera att bli ett bakslag för de aktörer som tar tekniken för långt, tror jag. 

Hur ser du på framtiden kring röst inom marknadsföring?

– Jag hoppas att rösttekniken kan bidra till ett mer personligt förhållande till varumärken. Det finns mycket potential kring utvecklingen av den här tekniken. Vi har själva inte riktigt greppat fullt ut hur vi kan använda rösttekniken på marknaden, men det är en intressant tanke att ett varumärke får en röst. Det kan bli en stor förändring inom marknadsföring. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.