Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

BOS anmäler Triss-skrapet i TV4 till KO

Publicerad: 20 Juni 2019, 12:01

”Är att betrakta som en annons i Radio och tv-lagens (RTL) mening”

Foto: TV4

Branschorganisation för Onlinespel, BOS, anmäler TV4 och Svenska Spel till Konsumentombudsmannen och vill stoppa Triss-skrapet.


Ämnen i artikeln:

TV4Svenska Spel

BOS vill att Konsumentombudsmannen initierar en rättslig process i frågan för misstänkt brott mot marknadsföringslagen. Det är styrelsen för BOS som nu fattat beslutet och har idag skickat sitt krav till Konsumentombudsmannen, KO.

Bråket om spelreklamen trappades upp efter att civilminister Ardalan Shekarabi tidigare i år tillsatt en utredning för att lagstifta mot det han anser är för aggressiv marknadsföring från framförallt utländska spelbolag och casinospel. I början av maj så kontrade BOS genom att anmäla Trisskrapet och TV4 till Granskningsnämnden. 

I anmälan till Granskningsnämnden menade BOS och dess generalsekreterare Gustaf Hoffstedt att Trisskrapet i TV4 uppenbart strider på Radio- och TV-lagen.

Trisskrapet är enligt BOS att betrakta som reklam. I anmälan till Granskningsnämnden skrev BOS:

”Vi hävdar att inslaget med Triss-lotter som sändes i TV4 Nyhetsmorgon den 12 april 2019 klockan 9:19 är att betrakta som en annons i Radio och tv-lagens (RTL) mening och att det saknas information i sändningen om i vems intresse annonsen tillhandahålls. Triss-inslaget strider därför mot RTL 8 kapitel 6 §.”

Granskningsnämnden har inte fattat något beslut, utan arbetar med ärendet. Men BOS väljer alltså att eskalera konflikten genom att redan nu vända sig till Konsumentombudsmannen och kräver rättsliga åtgärder mot både Svenska Spel och TV4 med målet att Trisskrapet stoppas. 

Det är en omfattande anmälan BOS nu skickar in till KO, där Trisskrapet beskrivs i detalj, där tv-upplägget redovisas och hur det lanseras på bland annat TV4:s hemsida. 

På samma sätt hur Svenska Spel marknadsför Trisskrapet i TV4:s Nyhetsmorgon. Här florerar en rad associationer till Svenska Spels lott genom ord som Triss-lott eller TV-triss. I Nyhetsmorgon är det enligt anmälan välkända programledare som ofta förekommer i TV4:s olika samhällsprogram som sköter Triss-skrapet med den vinnare som bjudits in till studion. 

Det är en integrerad del av Nyhetsmorgon och någon markering att detta är ett kommersiellt inslag finns inte. BOS pekar på hur dragningen av Triss-lotter ända sedan starten i mars 1994 är ett kommersiellt samarbete mellan Svenska Spel och TV4. Organisationen anser att TV4 seglar med falsk flagg när man betecknar Trisskrapet som ett redaktionellt drivet program. Det borde klassas och räknas som reklam.

Slutsatsen i skrivelsen till Konsumentombudsmannen är att ”det inte kan råda någon tveksamhet kring att inslaget för Svenska Spels del utgör marknadsföring för och främjande av försäljning av Svenska Spels Triss-lott och att TV4 genom att göra inslaget ifråga medverkar till denna marknadsföring.” 

BOS, som anlitat Stefan Widmark på advokatbyrån Kastell, räknar upp en rad lagar och regler som man anser att Trisskrapet strider emot. Det gäller bland annat det i spellagen stadgade kravet att marknadsföring för spel måste vara måttfull. Det var ju just det som civilminister Ardalan Shekarabi ansåg att framförallt de nya utlandsbaserade spelbolagen brutit emot. 

Nu pekar BOS på statens eget spelföretag och TV4. Spellagen innehåller dessutom krav på information om att man måste vara 18 år för att få spela. 

Det ska finnas kontaktuppgifter till organisation som hjälper spelmissbrukare. Marknadsföringslagen innehåller regler om att det måste anges tydligt att det är reklam och vem som är avsändare. Ingenting av allt detta uppfylls, och BOS anser att det är både TV4 och Svenska Spel som är ansvariga för lagbrotten.

I skrivelsen till Konsumentverket heter det också att det är ”viktigt, bland annat för trovärdigheten i och legitimiteten hos det pågående tillsynsarbetet på spelområdet, att KO snarast möjligt vidtar rättsliga åtgärder för att beivra att Svenska Spel respektive TV4 bryter mot det för spelmarknadsföring releventa regelverket.” Kravet är att Trisskrapet stoppas, och endast kan sändas om det blir ett markerat reklaminslag.

Våra uppgifter pekar entydigt på att BOS nu hårdkör mot Trisskrapet för att få ett prejudikat i syfte att sedan gå vidare mot en rad spelrelaterade tv-program till exempel Bingolotto och Postkodmiljonären. 

Under den tid då det rådde ett spelmonopol på den svenska spelmarknaden var den här typen av tv-program vanliga i en rad olika tv-kanaler. Och de svenska spelbolagen, ägda av staten eller föreningslivet, kunde placera sina särskilda tv-format med spelinslag hos TV4 och MTG. 

Men sedan årsskiftet har regelverket radikalt förändras och spelmarknaden är öppen för utländska aktörer som får tillstånd av Lotterinspektionen. Det har lett till en kraftfull ökning av marknadsföringen, men också förändrat det legala läget för spelprogrammen i tv, som tidigare betraktats som renodlade tv-program. 

Den offensiv som nu BOS dragit igång är förstås till del också riktad mot civilministerns utspel att försöka strypa marknadsföringen med bl.a udden riktad mot en rad nya casinospel på nätet, och där just Svenska Spels, ATG:s och Folkspels programutrymme i bland annat TV4 inte fanns med i den politiska attacken. 

LÄS MER: Spelbolag slår vad på Svenska spels eget spel
LÄS MER:
”Vår höga närvaro har gjort oss till måltavla” 

Jan Scherman

Diversearbetare inom media


Ämnen i artikeln:

TV4Svenska Spel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev