Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Bon-Hee Jones Svensson: "Teamet är svinviktigt"

Efter 1,5 år har möbelföretaget Svenssons i Lammhult fått en ny marknadschef i Bon-Hee Jones Svensson. "Det som är spännande är att Svenssons äger hela kundresan", säger hon om sitt nya uppdrag.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Januari 2019, 07:00

Ämnen i artikeln:

SvenssonKommICADI

"Jag ser det snarare som positivt på det viset att jag inte ärver någon annans planer och idéer", säger Bon-Hee Jones Svensson om utmaningen att inta en post som stått tom i över ett år.

Foto: Press

När Bon-Hee Jones Svensson i måndags klev in på Svenssons i Lammhults kontor beläget i just Lammhult var det första gången på 1,5 år som möbelföretaget haft en marknadschef på plats. 

Senast kommer hon från rollen som marknadschef på Inwido Sverige, som bland annat producerar dörrar och fönster. När Dagens Media ringer upp Bon-Hee Jones Svensson för en intervju märks det att jobbet på Svenssons i Lammhult är väldigt nytt, eftersom hon först svarar "Bon-Hee på Inwido". 

– Det känns otroligt spännande, roligt och ärofyllt med tanke på att det är ett varumärke som många håller varmt om hjärtat och som har en gedigen historia, säger Bon-Hee Jones Svensson. 

Den lediga tjänsten som marknadschef på Svenssons i Lammhult upptäckte hon via en Linkedin-annons före sommaren. 

– Jag hade egentligen ingen tanke på att byta jobb eftersom jag trivdes bra hos Inwido, med min bästa chef hittills i mitt liv i Mariette Lindsjö. Men till skillnad från i Stockholm, där jag kommer ifrån, är utbudet av jobb inte riktigt detsamma. Så när jag såg annonsen var jag lite för nyfiken för att inte söka. 

Efter sommaren kallades Bon-Hee Jones Svensson till intervju. I och med att hon för några år sedan flyttade till Växjö "för kärleken" var avståndet till jobbet inte något att fundera över, snarare var det andra aspekter som fick avgöra. 

– Under mötet var jag mer en lyssnande person eftersom jag inte var säker på att jag ville ha jobbet. Det berodde inte på varumärkert utan på att jag hade ett bra jobb redan. Jag ville också veta vad de sökte och eftersom det är ett mindre bolag ville jag vara säker på att utmaningen och uppdraget var tillräckligt intressant. 

Hon fick ett bra intryck av vd Jörgen Bitzekis och av de andra kollegorna som hon så småningom träffade. 

Den första veckan på nya uppdraget har bestått av att "träffa så många kollegor" som möjligt, lyssna, ta reda på mer om verksamheten och vad som förväntas av henne. 

Ser du några ytterligare utmaningar med din nya roll med tanke på att marknadschefsposten stått tom i 1,5 år?

– Jag ser det snarare som positivt på det viset att jag inte ärver någon annans planer och idéer. Johan Swedenborg gjorde ett fantastiskt jobb och var otroligt omtyckt och kanske blir jag inte lika jämförd med honom när det gått så lång tid sedan han slutade, säger Bon-Hee Jones Svensson och fortsätter:

– Alla säger att det inte kan bli annat än bättre nu när man inte haft någon marknadschef på länge. 

Bon-Hee Jones Svensson har lång erfarenhet av att arbeta med marknad och kommunikation. Bland annat har hon varit marknadschef på Komm, Icakuriren, IDG och Dagens Industris tidigare månadsmagasin Diego. 

Positionen på Svenssons i Lammhult innebär dock en helt ny utmaning och erfarenhet. 

– Det som är spännande är att Svenssons äger hela kundresan. Jag vill se till att få ihop alla delarna, att kunden får samma intryck och känsla av varumärket oberoende av om man handlar i butik, online eller har kontakt med kundservice. Sortimentet, kunskapen och servicegraden ska vara liknande överallt. 

En annan sak som Bon-Hee Jones Svensson kommer titta närmare på är de yngre målgrupperna. 

– Vår främsta målgrupp är 45+ men jag tror att det även finns stor potential att växa hos de yngre. Då är frågan vilka produkter och kanaler vi ska använda för att nå dem och se till att de får samma varma känsla som de som varit kunder i generationer har om oss. 

Vilka insikter har du fått under dina år inom kommunikation och marknadsföring?

– Att teamet är svinviktigt. Allting måste börja inifrån. Om kunden kommer in till butiken och får ett taskigt bemötande spelar det ingen roll hur bra och rolig reklam man gör. Sedan tror jag att det är viktigt att vara rak och tydlig, det går inte att ljuga för kunden. säger hon och fortsätter:

– För min egen del är det viktigt att vara prestigelös. Jag är inte bättre än mitt egna team. En idé måste inte komma från mig, jag behöver inte vara bäst. Tillsammans kan man genomföra de bästa idéerna. Det går inte att vara lättkränkt och lättstött för att andra har åsikter om det man gör utan snarare se det som ett verktyg för att kunna växa och utvecklas som person och team. 

 

Ämnen i artikeln:

SvenssonKommICADI

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.