Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Marknadsföring

Blåsväder för Huawei – så har varumärket påverkats i Sverige

De senaste månaderna har varit turbulenta för den kinesiska mobiljätten Huawei.

Foto: Wikimedia Commons

Huawei har de senaste månaderna upplevt en nedgång i buzz-värde, visar en mätning från Yougov. Men den långsiktiga utvecklingen för varumärket är överlag positiv.


Publicerad 2019-01-29 06:00

Ämnen i artikeln:

Yougov

Dela artikeln:

Negativa nyheter om mobiljätten Huawei har avlöst varandra. Både USA och Storbritannien har valt att stoppa den kinesiska jätten från att bygga 5G med hänvisningar till misstankar om spionage via telenätet. Även Sverige och Norge överväger hur man ska ställa sig till Huawei, rapporterar Dagens Industri.

I mitten av januari rapporterade Wall Street Journal om att federala åklagare förbereder åtal mot Huawei i USA. Anledningen är att Huawei misstänks ha stulit handelshemligheter från sina amerikanska affärspartners. 

Under tisdagsmorgonen väckte USA åtal mot Huawei, rapporterar Dagens Nyheter.

Trots de senaste månadernas turbulens befinner sig Huaweis varumärke i ett långsiktigt perspektiv på ganska bra nivåer, visar en mätning från Yougov. 

Den långsiktiga utvecklingen i både rekommendationsvärde och indexvärde är positiv, trots två nedgångar på 8,1 respektive 8,7 i rekommendationsvärde kring årsskiftet 2018/2019.

Huaweis rekommendationsvärde och buzz-värde följer varandra i den långsiktiga utvecklingen.  

Även kurvan för Huaweis buzz-värde följer i stora drag värdet för word of mouth, men sedan november 2018 har buzz-värdet gått i motsatt riktning jämfört med word of mouth, vilket indikerar att svenskarna i större utsträckning pratar illa om företaget, säger Oscar Danielson, analytiker på Yougov, som ligger bakom mätningen. 

Kortsiktigt har däremot Huawei det senaste halvåret haft ett relativt stabilt rekommendationsvärde, men har haft två rejäla nedgångar från 12,4 till 4,3 och från 13,9 till 5,2 i december respektive januari. Lagom till julhandeln i december återhämtade sig rekommendationsvärdet, men upplevde en ny dipp efter årsskiftet.

I samband med den både den första dippen på 8,1 och den andra dippen på 8,7 kring årsskiftet sjönk Huaweis rekommendationsvärde och buzz-värde kraftigt. 

Vad de senaste kortsiktiga nedgångarna betyder är enligt Oscar Danielson för tidigt att säga, eftersom varumärket tidigare haft kortsiktiga nedgångar för att sedan ha återhämtat sig och förbättrat sin position över tid. 

– Det visar tydligt på att kunderna haft en tämligen instabil inställning gentemot varumärken vid de senaste två nedgångarna, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Just nu ligger Huaweis index, rekommendation och buzz-värde på samma nivåer som i början av 2017. De har tappat den fina utvecklingen de byggt upp över tid, men datan visar att de haft kortsiktiga nedgångar, men har återhämtat sig och haft en fortsatt positiv utveckling över tid, säger han. 

På frågan hur de internationella händelserna kring Huawei påverkar varumärket i Sverige svarar Huaweis pr-chef Sofia Björnerfors att det inte är något konstigt att företag upplever upp-och nedgångar. 

För övriga kommentarer hänvisar Sofia Björnerfors till kommunikationsavdelningen.

Carina Axelsson, kommunikationschef på Huawei, säger däremot att Yougovs mätningar är något som konsumentgruppen hanterar och inget som hon är insatt i. 

Detta är Brand Index

Brand index är en varumärkesmätning framtagen av Yougov. Mätningen omfattar 16 parametrar, där helhetsintryck, värde för pengarna, kvalitet, kundnöjdhet, företagsrykte och ambassadörskap vägs ihop i ett index där varumärkena kan få max 100 och minst -100. Utöver index mäts bland annat reklamerinran och köpintention. 

I Sverige mäts 300 varumärken dagligen och varje dag genomförs cirka 160 intervjuer med allmänheten. 

 

Indexvärdet mäts i net score, vilket är andelen positiva/negativa mellan dimensionerna helhetsintryck, kvalité, värde för pengarna, corporate reputation, kundnöjdhet och rekommendation. 

 

Buzz-poängen tas fram genom att respondenterna får besvara frågor om de har hört något positivt eller negativt om ett varumärke under de senaste två veckorna i reklam, i nyheterna eller av vänner och familj. Buzz-poängen är nettovärdet, det vill säga andelen, som hört något positivt, minus andelen som hört något negativt.

 

Rekommendationsvärdet mäts också i net score, där andelen som skulle rekommendera eller undvika att rekommendera varumärket 

redovisas. 

 

Word of mouth-värdet visar i vilken utsträckning det pratas om varumärket och beräknas i procent. 

 

Målgruppen för undersökningen är svenskar 18 år eller äldre och datainsamlingen görs dagligen. Totalt görs cirka 6000 intervjuer per år. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.