Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Black Molly hjälper annonsörer nå svensk Counter Strike-publik

Publicerad: 12 Mars 2019, 11:05

E-sportbyrån Black Molly har köpt rättigheterna till E-sport Championship Series inom Counter Strike, och erbjuder svenska annonsörer en väg in.

E-sport byrån Black Molly visar Counter Strike VM med svenska kommentatorer, och möjliggör för svenska annonsörer att nå målgruppen. En av de som signats är klockvarumärket Sjöö Sandström.


Ämnen i artikeln:

e-sport

Den 11 mars drog den sjunde upplagan av E-sport Championship Series (ESC) igång, som är ett internationellt mästerskap inom datorspelet Counter Strike.

Nytt för i år är att den svenska e-sportbyrån Black Molly Entertainment köpt de svenska rättigheterna, och kommer att sända tävlingarna på Twitch – med svenska kommentatorer. 

Syftet är att förmedla en internationell premiumprodukt på svenska, men även att ge företag möjlighet att nå den målgrupp som finns inom e-sport. I skrivande stund pågår samtal mellan Black Molly och fem svenska annonsörer. Ett samarbeten som just blivit offentligt är det med klockvarumärket Sjöö Sandström.

– Att vi har en egengjord svensk produktion med svenska kommentatorer gör att annonsörer når rätt målgrupp. E-sportens målgrupp växer och blir äldre, och vi vill ge annonsörer en väg in i den här världen, säger Anton Fagerhem som är Creative Director på Black Molly Entertainment.

Målgruppen inom e-sport brukar beskrivas ligga mellan 16 och 32 år, vilket innebär att den är relevant för en bred grupp annonsörer. De fem företag som Black Molly just nu samtalar med är verksamma inom allt från telekom till Klockor. 

– Att vi fick rättigheterna till ESC gick väldigt snabbt. Det är förklaringen till att inte fler annonssamarbetena är i hamn än. Inom några veckor blir fler annonsör offentliga, säger Anton Fagerhem. 

Hur kan ett annonsörssamarbete se ut?

– Fördel med ett nytt medium som Twitch är att du kan jobba enklare med att med att göra direkta konverteringar, och att mäta dem. Om man till exempel lägger ett företags logga direkt i bild, och ett budsap bredvid, så kan man via ett klick komma direkt till annonsörerns sajt, svarar Anton Fagerhem, och lägger till att de även jobbar med klassiska sponsorskap. 

Varför väljer ni att sända på Twitch?

Sedan start när e-sport tog fart på 2010-talet så har Twitch profilerat sig inom genrén, och är marknadsledande, skulle jag säga. Det är lätt att bygga upp egna sändningar på plattformen, och att växa organiskt. E-sport-tittarna finns redan på plattformen så det är det naturliga valet.

Vad kostar rättigheterna?

– Jag kan av kontraktsskäl inte kommentera exakt summa, men det rör sig om ett sexsiffrigt belopp.

Under första sändningskvällen hade ESC 20 000 unika tittare, och 4700 samtidiga tittare, enligt Anton Fagerhem. Det värderar Black Molly som ett högt tittande jämfört med liknande svenska e-sport produktioner.  

– 20 000 unika tittare kanske inte låter så mycket. Men det är 20 000 unika tittare, enkom svenska, i rätt målgrupp som aktivt har valt att titta på produkten, kommenterar Anton Fagerhem.

Totalt 24 sändningstillfällen kommer att visas på plattformen Twitch. Tävlingen ESC slutar i juni.

Den svenska produktionen kommer att ledas av den e-sport-kommentatorn och profilen Fredrik ”Slop3” Wahlstedt. Vid sin sida kommer han, under säsongen, bland annat att ha det tidigare Counter-Strike-proffset Björn ”THREAT” Pers, som arbetat som studioexpert på många internationella produktioner. 

Om Black Molly Entertainment

Black Molly är en kreativ produktions- och contentbyrå som fokuserar på gaming och e-sport. Byrån utvecklar samt producerar redan existerande koncept, och har arbetat med bland andra: Blizzard, Asus, Global Loot League, Dreamhack, Fragbite, Aftonbladet och Nyheter24. 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

e-sport

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev