Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Bilmärkena som gasar mest – trots minskad försäljning

Mitsubishi, Seat, Skoda, Renault och Mercedes är de bilvarumärken som ökade sina investeringar mest, enligt Sifos bruttosiffror.

Antalet sålda bilar på den svenska marknaden minskar. Trots det väljer både Mitsubishi och Mercedes att öka medieköpen rejält. "Vår ambition är att bli nummer ett på den svenska premiummarknaden", säger Mercedes marknadschef Victoria Heindorff-Meuller.


Publicerad 2019-02-13 14:56

Ämnen i artikeln:

Sifo Reklammätningar

Dela artikeln:

Det bilmärke som mellan 2017 och 2018 valt att öka sina medieinvesteringar allra mest är Mitsubishi. 

Totalt lade Mitsubishi omkring 109 miljoner kronor brutto i medier under 2018, vilket innebär en ökning på 76 procent. Störst krut har Mitsubishi lagt på tv där man ökat med 445 procent, från cirka 7,7 miljoner till 42 miljoner kronor.

Trots storökningen så lyckas varumärket däremot inte sälja fler bilar. Istället minskade antalet nyregistrerade bilar för Mitsubishi med 2 procent.

Läs mer om Mitsubishis och Mercedes mediestrategi i Dagens Media Insikt, vecka 7. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.