Marknadsföring
Arla om nya inhousebyrån: "En enorm skillnad"
Publicerad: 7 januari 2019, 08:52
Arla Foods marknadsdirektör Cecilia Kocken. Foto: Arla Foods
Arla har förbättrat effektiviteten i sina sociala kanaler med över 20 procent sedan nya inhousebyrån gick live, säger marknadsdirektören Cecilia Kocken.
Drygt 20 personer jobbar sedan i somras på Arlas inhouse-sektion som fått namnet Content & Connect. Planerna om att skapa en Inhousebyrå har funnits i några år – och för ett halvår blev de verklighet.
Content & Connect är indelad i fyra grupper som vardera jobbar med innehåll, placering av innehåll, sociala medier-köp och aktivering mot kund.
Hur kommer det sig att ni startade Inhousebyrå?
– Det var ett naturligt val för oss. Vi jobbar hela tiden med att förbättra lönsamheten för våra ägare, bönderna, och tittar hela tiden över verksamheten för att se var vi kan bli mer kostnadseffektiva, säger Arla Foods marknadsdirektör Cecilia Kocken.
Hon fortsätter:
– Medielandskapet har förändrats och vi kände att var för långsamma i vårt sätt att arbeta. Nu behöver vi inte längre gå och vänta på ett resultat utan kan följa upp en kampanj direkt, säger marknadsdirektören, som också betonar att mejerijätten sparar pengar på att göra medieköpen i sociala medier själva.
Cecilia Kocken säger att Arla genom att själva göra sina köp i sociala medier har förbättrat sin effektivitet i kanalerna med över 20 procent jämfört med tidigare. Även när det gäller engagemang syns klara framsteg.
– Nu kan vi i realtid mäta hur en kampanj går, och har desutom ett kreativt team på plats som kan göra justeringar.
Ser ni en ökad försäljning också?
– Ja inom vissa kategorier. Men framförallt så har varumärkespreferensen gått upp för Arla. Vi har ju satsat på att nå en yngre målgrupp och ser en enorm skillnad när vi jobbar i nya kanaler. Vi vann till exempel tävlingen "Hundrawattaren" med kampanjen "Mjölk är mjölk" och flera av våra influencer-samarbeten har trendat på Youtube.
Även när det gäller samarbeten med Influencers kapar Arla ofta mellanleden.
– För det mesta vänder vi oss direkt till influencern, men använder nätverken när det blir mer kostnadseffektivt. Vi tittar alltid på ROI, säger Cecilia Kocken och fortsätter:
– Vi är väldigt nöjda med starten av detta. Arla är så pass stort och omsätter så pass mycket att varenda justering vi gör ekonomisk betyder ganska mycket för oss.
Hur har era byråsamarbeten påverkats av detta?
– De har förändrats. Vi är har ett fortsatt tight samarbete med våra byråer, framförallt gällande den kreativa höjden. Men samarbetena har absolut förändrats. En del av exekveringen kan vi faktiskt göra hos oss och vi har gått från att lägga ut alla delar av en hel kampanj på en byrå till att lägga ut valda delar. Våra byråer är våra strategiska samarbetspartners – detta är ingenting vi vill ändra på.