Marknadsföring
”Årets Annonsör” går till Ica
Publicerad: 15 september 2022, 09:56
Ica prisades som ”Årets Annonsör” under Stockholm Media Week 2022. Foto: Anna Hållams
Ica är ”Årets Annonsör” i Stockholm Media Award 2022.
På torsdagsförmiddagen prisades Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl i medietävlingen Stockholm Media Award som ”Årets Branschpersonlighet”. Priset delas ut under Stockholm Media Week som just nu pågår på Space Arena i Stockholm.
Strax före lunch var det dags att dela ut nästa kategori, nämligen ”Årets Annonsör”. I år gick priset till Ica.
Motiveringen lyder:
”Årets annonsör har hittat den perfekta balansen mellan ”the long and the short of it”. Under många år har årets annonsör haft en stabil, strategisk och omtyckt mediekommunikation, där det kreativa och humoristiska konceptet är lika viktig som den minutiösa och kanalöverskridande mediaplaneringen i vilken varje decimal räknas och spelar roll. Under 2021 såg vi alla ett tydligt resultat av detta konsekventa och tydliga kommunikationsarbete – hur vanligt är det att ett byte av skådespelare i reklamfilmer plötsligt blir en riksangelägenhet, ett ämne som tidningarna ägnar sina första sidor, bettingbolag som erbjuder odds på vem som blir nästa huvudrollsinnehavare och svenska folket som är högst engagerat och gissar vilt?”
Övriga nominerade var McDonald’s, SBAB och Vattenfall.