Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Apotea slutar annonsera på Facebook

Publicerad: 3 Juli 2020, 05:20

”Vi hoppas att Facebook hörsammar kraven från både användare och annonsörer”, säger Apoteas vd Pär Svärdsson.

Foto: Pressbild

Upp till Facebook hur länge stoppet ska vara – meddelar nätapoteket Apotea som stoppar all sin marknadsföring på den sociala plattformen.


Ämnen i artikeln:

ApoteaInstagramFacebook

Beslutet är ett ställningstagande mot att Facebook tillåter spridning av rasistiska och hatiska inlägg och grupper på sina sociala medieplattformar, skriver Apotea i ett pressmeddelande.

– Apotea har nolltolerans mot hat, hot och rasism. Vi tycker inte att Facebook gjort tillräckligt för att minska spridning av rasistiskt innehåll på sina plattformar. Därför tar vi vårt ansvar och slutar tills vidare med att annonsera hos dem”, kommenterar Pär Svärdson, vd för Apotea.

Beslutet omfattar även Instagram som ägs av Facebook. 

Över 300 annonsörer bojkottar nu Facebook. Bland de protesterande bolagen finns världens tyngsta medieinvesterare – Coca-cola, Ford, Starbucks, Adidas och Unilever. 

Bakgrunden till att globala mångmiljardbolag beslutat sig för att dra sig ur plattformen är kampanjen #StopHateForProfit, som kräver krafttag mot att rasism, hat och fake news sprids på sociala medier – och som uppmanar annonsörer att dra sig ur Facebook under juli-månad.

Kampanjen uppstod i kölvattnet av Black lives matter-demonstrationerna.

– Vi hoppas att Facebook hörsammar kraven från både användare och annonsörer. För Apotea är arbetet för alla människors lika värde en hållbarhetsfråga, säger Pär Svärdson.

Flera svenska bolag har den senaste veckan börjat engagera sig i rörelsen, och reklamköpare som SJ, Lego, Oatly och Essity har beslutat sig för att dra tillbaka annonspengarna från plattformen.

LÄS MER: Svenska Facebookchefen: ”Bojkott inte rätt väg” 

LÄS MER: Apotea och Mathems lärdomar under coronakrisen 

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ApoteaInstagramFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.