Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Annonsörer spenderade rekordmycket på mellanårsvalet

2018 års amerikanska mellanårsval blev det mest inkomstbringande i historien för de annonsbärande medieslagen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 19 November 2018, 07:20
Uppdaterad: 19 November 2018, 07:31

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

President Donald Trump.

Foto: Flickr

Enligt en mätning från Kantar Media spenderades hela 5,25 miljarder dollar på annonser i lokal-tv, lokal-radio och på digitala plattformar under det amerikanska mellanårsvalet, vilket gör det till det mest lukrativa mellanårsval i historien. Det skriver Adweek

Annonsinvesteringarna under 2018 års mellanval låg på 78 procent högre än under 2014 - och slog till och med 2016 års presidentval. Då uppgick annonsinvesteringarna till 4,47 miljarder dollar. 

Digital annonsering, som främst förekom på Facebook och Google, nästan fyrdubblades sedan 2014. Samtidigt var annonseringen i både lokal-tv och lokal-radio  större än under valåret 2016. 

I mätningen framgår även att demokraterna spenderade mer pengar på annonsering än republikanerna. 

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.