Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

American Express ger bort annonsytorna till krogar

Publicerad: 27 Mars 2020, 06:36

”Vi vill göra det vi kan för att hjälpa till i denna svåra stund”, säger American Express-vd:n Fredrik Sauter.

Foto: Pressbild

American Express skänker hela sitt annonsutrymme under två veckors tid åt krogbranschen. ”Förhoppningsvis blir det i alla fall en hjälpande hand när den behövs som mest”, säger vd:n Fredrik Sauter.


Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Initiativet ”Backa krogen!” syftar till att stötta en krogbransch som just nu befinner sig i ett mycket allvarligt läge på grund av coronapandemin. 

Med start den 26 mars kan krog- och caféägare anmäla sig till en annonsplattform som ger dem direkt tillgång till en ny och större publik. Det enda som krävs av krögarna är en kortare film där de själva berättar om sin restaurang och hur den som önskar kan ge sitt stöd. Det kostar ingenting att delta och aktörer från hela Sverige är välkomna.

Fredrik Sauter är nordisk vd för American Express, och säger i ett pressmeddelande:

– Vi vill göra det vi kan för att hjälpa till i denna svåra stund. Därför känns det helt rätt att stötta den svenska krogbranschen som just nu kämpar för sin överlevnad. Marginalerna är små i vanliga fall, vilket gör att uteblivna gäster drabbar branschen mycket hårt. ”Backa krogen!” är inte lösningen på allt, men förhoppningsvis blir det i alla fall en hjälpande hand när den behövs som mest.

American Express finansierar planering, produktion och administration samt mediekostnaden. Man avslöjar inte exakt hur mycket annonsutrymme man köpt men medger att det rör sig om miljonbelopp.

– Det här är en stor satsning från oss som kommer att synas oerhört mycket, säger Fredrik Sauter.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.