Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

AI hjälper Schibsted att öka transparensen kring annonskampanjerna

Publicerad: 4 oktober 2022, 12:10

Schibsteds senaste kampanjmätningsverktyg ska öka transparensen gentemot annonsörerna.

Sedan förra veckan kan Schibsteds annonsörer validera demografiska faktorer som kön, ålder och geografi.

Ämnen i artikeln:

NyheterSchibsted

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Mediehuset Schibsted tar nu flera initiativ för att öka transparensen kring effekten av sina annonskampanjer. Sedan i förra veckan kan Schibsteds annonsörer få information om alla som sett en kampanj – även de som inte är inloggade.

– Man kommer att kunna se uppdelningen i procent av kön, åldersgrupper, geografi och inkomst men även mer ovanliga och spännande demografi såsom antal personer i hushållet, typ av husdjur som man har, yrkesbransch och tidningar man läser, säger Yuwei Zhang, Business Developer, Schibsted Marketing Services.

Precis som många andra mediehus arbetar Schibsted i dag mycket med inloggade användare vilket ger mediehuset tillgång till förstapartsdata. Med det nya kampanjmätningsverktyget kan den demografiska datan också hos icke-inloggade användare valideras via en tredjepartspanel från Norstat.

För att ytterligare öka transparensen kring kampanjuppföljningen samt ge en mer insiktsrik rapportering kommer Schibsted inför årsskiftet också att lansera en ny kampanjuppföljning som går under namnet ”Attention Ad Recall Report”. I mätningen inkluderas parametrar som observation, användaridentifiering, relevans och liking – och tillsammans med AI-verktyget och eyetracking-lösningen ”Predict” kan kampanjerna följas upp med data.

– Det här AI-verktyget kan predicera attention med över 95-procentig träffsäkerhet. Syftet med att kombinera traditionella mått med verktyget är att lägga till ytterligare en dimension i analysen och få djupare insikt om annonsenhetens förutsättningar för att skapa genomslag och därmed effekt, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services

LÄS OCKSÅ: Schibsteds analytiker: Attention är bara en trend – inte svaret vi alla söker

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev