Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

77 procent av alla varumärken är överflödiga

Publicerad: 18 Mars 2019, 12:03

Ida Fröjdh, analyschef på Bizkit Havas.

En undersökning visar att hela 77 procent av alla varumärken skulle kunna försvinna – utan att någon bryr sig.


Ämnen i artikeln:

Bizkit Havas

Det är mediebyrånätverket Havas som i studien Meaningful brands låter undersöka hur meningsfulla konsumenter upplever att en rad olika varumärken är.

Undersökningen visar att hela 77 procent, av 1800 undersökta varumärken, skulle kunna gå i graven utan att konsumenterna reagerar nämnvärt. Det är det högsta resultatet sedan mätningarna startade 2008 och en ökning med 3 procentenheter jämfört med mätningen 2017.

Samtidigt visar studien att det är lönsamt att uppfattas som ett meningsfullt varumärke. De mest meningsfulla varumärkena slår aktiemarknaden med 134 procent, har en nio gånger högre share of wallet och belönas med bättre resultat på KPI:er som köpintention. 

– Att pris och produkt inte räcker för att gå hela vägen idag är tydligt och att upplevas meningsfull på ett djupare plan har dessutom en positiv effekt på försäljningen. Det är inte längre ett wake up call för varumärken utan snarare call to action, säger Ida Fröjdh, analyschef på Bizkit Havas, i ett pressmeddelande.

En majoritet av respondenterna, 77 procent, uppger dessutom att de handlar från varumärken som delar deras värderingar, och 55 procent tycker att varumärken har en viktigare roll än politiker när det gäller att skapa en bättre framtid.

Liksom tidigare år toppar Google listan över de mest meningsfulla varumärkena. I studien från 2017 låg svenska Ikea på plats nio, men nu har varumärket halkat ur toppen. På andra plats hittar vi Paypal och trea är Mercedes Benz.

Så gjordes undersökningen

I Meaningful brands 2019 ingår 1800 varumärken. Över 350 000 intervjupersoner på 31 marknader har deltagit. Studien visar hur varumärken står sig genom 70 olika attribut inom tre områden: funktionella, personliga och kollektiva attribut. Deltagarna betygsätter varumärken inom de tre områdena. 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bizkit Havas

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.