Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

25 procent fejkföljare när Unilevers influencers granskas

Publicerad: 7 Februari 2019, 07:19

Trots att Unilever lovat att avsluta samarbeten med influencers som köper följare, uppskattas drygt 25 procent av följarna till Doves influencers vara fejk.


Ämnen i artikeln:

Unilever

Jätteannonsören Unilever har trots stora ansträngningar haft svårt att göra sig av med fejkföljare i sina influencer-samarbeten. Åtminstone när det gäller varumärket Dove, enligt en rapport från analysföretaget Point North Group.

I somras meddelade Unilevers marknadchef Keith Weed att bolaget skulle sluta att arbeta med influencers som köper följare. Trots det visar nu Point Norths rapport att kring 25 procent av de följare som instagramprofilerna har, som Dove samarbetar med, är fejkföljare. Andelen sjönk till 23 procent under fjärde kvartalet 2018, och ligger drygt 14 procent högre än branschens genomsnitt, skriver Adage.  

Keith Weed säger till tidningen att bolaget ser över problemet, och hävdar att branschen trots allt gör vad den kan för att åtgärda problemet. Som exempel nämner han Twitter och Facebook, som sammantaget raderat 1,6 miljarder konton de senaste månaderna. Att helt eliminera problemet är omöjligt hävdar han, men målet är att andelen fejkföljare ska begränsas till drygt två procent inom Unilever.

År 2018 spenderade marknadsförare i Nordamerika drygt en miljard på samarbeten med Influencers, enligt rapporten som Adage skriver om. Summan ökade under året, under fjärde kvartalet med 38 procent (235 miljoner dollar) när det kommer till Instagram-influencers, jämfört med första kvartalet.

Unilevers Dove är trots sin höga andel fejkföljare, inte bland de värst drabbade varumärkena, enligt rapporten. Toppar listan gör Raw Sugar Living, med 48 procent fejkföljare – följt av Clarins och Amazonvarumärket Zappo.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev