Få hela storyn
Starta din prenumeration
Marknadsföring
Sedan flera år har influencer marketing varit i en starkt uppåtgående trend. Och den ser inte ut att vika enligt första siffror från IAB: ”Det blir en alltmer etablerad och självklar del i den digitala marknadsföringsstrategin”, säger Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige.
Marknadsföring
Filmstaden lanserar mobilspel och öppnar därmed en ny annonsyta för varumärken. Tillsammans med advergamingbolaget Flarie ska de utveckla spel för att till en början stärka sitt eget varumärke – och i förlängningen andras.
Digitalt
Ida Antebro, head of influencer marketing & Sparks på Aller Media, lämnar mitt under mediehusets uppväxling av influenceraffären: ”Jag kommer att stå som en hejarklack på sidan nu”, säger Ida Antebro, som i maj kliver på en global byråroll.
Marknadsföring
Den nya bokningsplattformen för annonser, Lumoad, samlar medier, produktionsbolag och mätbolag. På så sätt vill man minska hindren för annonsörer som själva vill köpa medieutrymme, berättar medgrundaren Mikael Sundlin.
Marknadsföring
Automatiserade processer och trubbig AI kan leda till att varumärken kapas när konkurrerande företag skapar Google-annonser som rankar på samma sökord. ✓ Så fungerar det. ✓ Detta säger lagen. ✓ Så skyddar du dig.
Marknadsföring
Oflexibla och inte speciellt förändringsbenägna. En ny rapport om marknadsförare målar upp de svenskarna i mindre smickrande dager. Medan många av svenskarnas internationella kollegor använde pandemin för att förändra arbetssätten har svenskarna stått och stampat.
Marknadsföring
Orlando Woods uppmärksammade reklamforskning har fått honom att inse att vårt fokus på vänster hjärnhalva påverkar hela samhället. Inte minst genom att det skapar en vilja att dominera och chocka människor, vilket gått ut över marknadsföringen: ”Den liknar 1920-talets surrealism”, säger han.
Marknadsföring
På torsdag klockan 11.00 är det premiär för programmet ”Creative Talks”, som Resumé visar i samarbete med Youtube. Några som medverkar är Googles creative director Ben Jones, professor Sara Rosengren och Johan Eghammer, vd på Forsman & Bodenfors.
Marknadsföring
Ica ska för andra gången byta ut sin reklamkaraktär Ica-stig – vilket väckt en enorm uppmärksamhet, enligt bolagets marknadsdirektör Josefin Lundmark. För Dagens Media berättar hon om bolagets strategi för att nå framgång med ”Stig-bytet” – och hur de ska lyckas hålla liv i såpan och karaktärerna i ett snabbföränderligt medielandskap.
Mediebyråer
Elon och mediebyrån Mindshare har arbetat med influencers för att skapa inspirerande marknadsföring för bolagets belysningssortiment. ”Vi har hittat ett manér som verkligen har fungerat för den här produktkategorin”, säger Charlotte Berg, på Mindshare.
Marknadsföring
Bara under årets andra kvartal backade medieinvesteringarna med 18 procent, vilket motsvarar 1,8 miljarder svenska kronor. Men IRM spår en återhämtning under 2021: ”Att en viss återhämtning kommer är vi relativt säkra på”, säger vd:n Madeleine Thor.
Marknadsföring
Stora varumärken lägger just nu kraft på att kopplas samman med ”Black lives matter”-rörelsen. Men vad händer när det avslöjas att de antirasistiska utspelen bara är pr? Kring den frågan reflekterar New York-korrespondenten Martin Gelin.