Marknadsdirektören lämnar Ica

2018-06-07 06:55  
Mats Liedholm lämnar ICA efter fyra år. Foto: Janne Næss Foto: Janne Næss

Efter fyra år på matjätten – Fazer Lifestyle Foods norpar Mats Liedholm från Ica.

För fyra år sedan tog Mats Liedholm över rodret som marknadsdirektör på Ica, från föregångaren Håkan Sjöstrand. Mats Liedholm kom då från rollen som som vd för Valora Trade Sweden, och har även tidigare varit marknadsdirektör på Spendrups.

Nu står det klart att Ica:s marknadsdirektör sedan 2014, lämnar koncernen för att bli vd på Fazer Lifestyle Foods – ett nytt affärsområde inom Fazer som riktar in sig på hälsomedvetna konsumenter som söker alternativ till mejeriprodukter och kött. Affärsområdet grundades 2017. Detta var tidningen Market först med att berätta.

Mats Liedholm kommer även att ingå i Fazer-koncernens ledningsgrupp.

– Jag är stolt och mycket inspirerad över att jag får chansen att leda Fazer Lifestyle Foods under den här spännande utvecklingsfasen. Jag tror starkt på affärs­möjligheterna på den snabbrörliga matmarknaden, där hälsa och hållbarhet blir allt viktigare faktorer för konsumentintresset och konsumtionen, säger Mats Liedholm i en kommentar.

ICA:s reklamsåpa, som matjätten gör tillsammans med reklambyrån King, har 2018 hela 17 år på nacken. Den mediala uppmärksamheten kring den framgångsrika långköraren har emellertid minskat de senaste åren. I en intervju med Resumé i februari sade Mats Lidholm att "Ica-Stig är ryggraden i matkedjans kommunikation" och att det inte fanns några planer på att byta reklamkoncept.

Under 2017 minskade Ica sina medieinvesteringar med 60 miljoner kronor. I synnerhet har matjätten dragit in på reklamköp i tryckta medier. Under Mats Liedholms tid på ICA har ett skifte skett där man stegvis övergivit masskommunikation för att i allt större utsträckning gå mot personaliserade budskap. Med "Mina Varor" som hade premiär för snart tio år sedan blev Ica först i världen att som retalier kunna basera erbjudanden på köphistorik, något som i dag är standard för branschen, skriver Resumé.

Exakt när Mats Liedholm lämnar sin roll som marknadsdirektör, och vem som tar över, har inte kommunicerats. Fazer Lifestyle Foods skriver på den egna sajten att den nya vd:n börjar senast i november.

Christoph Vitzthum, som är vd på Fazer Group pekar på Fazer Lifestyle Food som det snabbast växande affärsområdet inom den finska koncernen. Om sin nyrekryterade vd säger han:

– Mats Liedholms styrka som ledare, och hans driv i  att bygga och etablera starka affärsdrivna organisationer och kulturer, gör att han passar perfekt in i den uppbyggnadsfas som Fazer Lifestyle Foods befinner sig i.

Icas presstjänst meddelar Dagens Media att en rekrytering av ny marknadsdirektör kommer inledas och att man hoppas ha en ersättare på plats när Mats Liedholm lämnar sin roll.

Dagens Media har sökt Mats Liedholm.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt