Lotta Onajin slutar på Tele2

2016-12-09 10:20  
Lotta Onajin. Foto: Janne Næss

Ytterligare två chefer lämnar Tele2 – marknadschefsrollen splittras i tre.

På bara ett år har en rad tunga avhopp drabbat Tele2, däribland marknads- och kommunikationsdirektör Pernilla Oldmark och Comviqs brand manager Mimmi Sköldberg.

Nu kan Dagens Media avslöja att ytterligare två tunga namn lämnar bolaget: Inhouse-chefen Anna Andersson och marknadschefen Lotta Onajin. Anledningen är att Lotta Onajins roll ska delas upp i tre.

– I samband med att Tele2 köpte TDC Sverige inleddes ett stort integrationsarbete. I det arbetet har jag och Lotta haft en kontinuerlig dialog om hur vi ska jobba med marknad och varumärken – och då kommit fram till att den klokaste vägen framåt är att dela upp marknadschefsrollen i tre: En för Comviq, en för Tele2 Business och en för Tele2 Privat för att få ett tydlig fokus på de olika varumärkena. Lotta har självklart haft fritt val att välja mellan rollerna.

Lotta Onajin:

– När vi diskuterat den här lösningen har jag kommit fram till att jag inte vill gå tillbaka till att bara driva en ström och jag står bakom det här beslutet. Det svåraste som chef är när man tvingas ställa sig utanför sig själv och se vad som är bäst för företaget, samtidigt som det innebär att jag skjuter ut mig själv.

Det var i juni i år som Tele2 förvärvade den danska operatörern TDC:s svenska verksamhet. Köpesumman uppgick till 2,9 miljarder kronor. I och med förvärvet har Tele2 sett över sin organisation är och mitt uppe i ett effektiviseringsarbete med målet att spara en miljard kronor till och med 2018.

Som följd har flera tunga namn valt att gå vidare. Och i slutet av oktober aviserade Tele2 om stora nedskärningar bland personalen, bland annat på marknadsavdelningen. Totalt ska 225 tjänster bort.

Hur är det ställt på Tele2?

– Som en naturlig del i integrationen med TDC jobbar vi intensivt för att ta vara på det värde som TDC har. Och i det har vi kommit in en ny fas där vissa känner att det varit en fantastisk resa fram hit, men att det är dags för ett nytt kapitel. Medan andra känner att de vill följa med, säger Åse Holmberg.

Förutom den tredelade markandschefsrolen ingår inom organistionen också fyra avdelningar med specialistkunskaper: Media och insight, crm, kommunikation och en inhouse-byrå.

Inhouse-chefen Anna Andersson väljer dock också att lämna Tele2.

– Anna har gjort ett grymt jobb med att starta igång vår Inhousebyrå och nu har hon beslutat sig för att det är dags för en ny fas, säger Åse Holmberg.

Anna Andersson slutar vid årskiftet. Lotta Onajin är kvar på Tele2 februari ut.

Vad ska du göra nu?

– Jag går in i en spännande fas där jag ska tillåta mig vara kräsen. Jag vill till ett bolag som liksom Tele2 är under konstant förändring, säger Lotta Onajin.

TDC:s tidigare marknadschef Helene Oxhammar kliver in som marknadschef för Tele2 Business.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt