Liza Manestam: "Jag vill leverera det oförväntade"

2018-06-05 13:18  
"Gina Tricot är ett unikt företag som befinner sig i en spännande förändringsresa mot den nya tidens handel", säger Liza Manestam.

Som ny marknadsdirektör på Gina Tricot ska Liza Manestam boosta kundupplevelsen av varumärket. "Den nya generationen kvinnor bryr sig inte lika mycket om pris, utan för dem är det viktigt att uppleva något tillsammans", säger hon.

Gina Tricots nya marknadsdirektör Liza Manestam har en bakgrund inom den amerikanska koncernen Marchon där hon som Senior Marketing Manager Nordics ansvarade för den nordiska marknaden och arbetade med varumärken så som Calvin Klein, Chloé, Nike och Karl Lagerfeld.

In i den nya rollen som marknadsdirektör på Gina Tricot tar hon med sig sin vana av att jobba kross-funktionellt.

– Det är en stor styrka att inte jobba i silos och man kan agera ännu snabbare genom att arbeta tvärgående genom en organisation. Man ser även att kunden rör sig på samma sätt rent omnichannel-mässigt och att vi möter kunden på så många olika platser och tidpunkter idag. Detta arbete börjar bäst inifrån enligt min erfarenhet, säger hon till Dagens Media.

Vad var det som lockade dig med Gina Tricot?

– Jag attraheras av att jobba i en snabbrörlig bransch med tillväxtfokus och där man är väldigt innovativ i sitt sätt såsom Gina Tricot.

Vad har du för relation till Gina Tricot sedan tidigare?

– Jag har följt Gina Tricot under många års tid och har alltid tilltalats av Ginas approach. Både styrkan, lekfullheten och hennes och vilja att sticka ut. Jag tycker det buzzas mycket kring Gina och hon gör ofta saker som är oförväntade. Och det är just det oförväntade som jag vill vara med och leverera. Att Gina återigen har claimat sin position visar också en enorm styrka från Gina att kunna göra det vid en sådan tidpunkt som just nu i dagens handel.

Hur ser Gina Tricots resa mot framtidens handel ut?

– Vi möter kunden vid så många olika tillfällen idag och kundens köpbeteenden är i konstant förändring. Vi konkurrerar numera inte endast mot andra modevarumärken utan vi konkurrerar även om hennes tid, hennes intressen, hennes mål och vilja.

Vad ser du som ditt viktigaste uppdrag som marknadsdirektör på Gina Tricot?

– Rent traditionellt sätt hade det varit att bygga varumärke och driva trafik. Men idag skulle jag säga, komma närmare kund och sätta henne i fokus i allt vi gör. Vår kund är värd vår fulla uppmärksamhet och vi ska fokusera på att öka kundupplevelsen gentemot henne.

Vad är målsättningen?

– Komma närmre kunden, att boosta kundupplevelsen och upplevelsen av Gina Tricot. Den nya generationen kvinnor bryr sig inte lika mycket om pris utan för dem är det viktigt att uppleva något tillsammans. De drivs av en moral, värderingar, skapa en bättre värld och att finnas med i ett sammanhang. Och i det sammanhanget vill vi att Gina ska vara det självklara valet – för att skapa framtidens handel. Vi står bakom kunden och har girl power i fokus.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt