Linda Waxin: "Sexismen har styrt hela min karriär"

2018-03-10 08:00  
"Jag har länge burit med mig det där som jag sade i talet; 'I am all women, and so are you'", säger Linda Waxin. Foto: Janne Naess

HELGLÄSNING. Efter en framgångsrik karriär inom pr-branschen har Linda Waxin tagit klivet in på startup-scenen med nya bolaget Matching ID. När kommunikationsbranschens upprop #sistabriefen tog fart var hon dock snabb med att ställa sig vid fronlinjen. "Det var både hemskt och väldigt nyttigt", säger hon till Dagens Media.

”I adore you” – det är titeln på det feministiska brandtal med vilket Linda Waxin öppnade Women in Tech-konferensen under Internationella kvinnodagen. För henne blev stunden väldigt symbolisk.

– Jag har alltid haft de där två delarna i mig; karriärs-Linda och poesi-Linda. Jag känner mig väldigt glad att båda delarna fick komma fram idag, säger hon.

När Dagens Media träffar henne under konferensen är hon en minst sagt färgstark syn, klädd i rödblommig, fotsid klänning och en uppsättning röda och lila blommor i håret. Under kvällen ska hon nämligen ha en av sina kvinnomiddagar, den här gången med Frida Kahlo-tema.

– Jag älskar Frida Kahlo – vem gör inte det? Både det visuella och den här mixen hon utgör av att vara så normbrytande och egen och samtidigt så feminin och färgstark. Dessutom tyckte jag att outfiten passade bra med dikten.

Linda Waxin är ett välkänt namn inom kommunikationsbranschen, inte minst för att som 30-åring ha antagit uppdraget som vd för Edelman, med uppdraget att vända det krisande Stockholmskontoret till vinst.

Idag har hon tagit klivet över till tech-branschen med nya startupbolaget Matching ID, en matchmaking-plattform mellan talanger och företag som är designat helt på talangens villkor.

Förfrågan om att öppna Women in Tech kom dock efter kommunikationsbranschens eget #metoo-upprop, #sistabriefen. Linda Waxin var en av dem som gick i bräschen för uppropet och var med och formaterade förpackningen av det, för att hon som hon själv uttrycket det, ”bara inte kunde låta bli att lägga sig i”.

Samma dag som DN-artikeln om uppropet publicerades var hon med på ett seminarium om Matching ID ihop med Sveriges största HR-bolag Wise.

– Då kunde jag inte hålla mig ifrån att inleda med ett feministiskt brandtal, som sedan lades upp på Facebook. Direkt därefter skrev Paulina Modlitba Söderlund (som ansvarar för programmet på Women in Tech, reds anm.) att hon ville att jag skulle inleda konferensen. Jag svarade att jag absolut ville göra det, men att jag ville skriva ett nytt tal som var speciellt för just idag, säger Linda Waxin.

"Först och främst ville jag tacka alla kvinnor för den dagliga kampen som alla för i sin vardag, och påminna alla om att varje litet steg man tar, gör man också för alla andra", säger Linda Waxin om brandtalet "I adore you". Foto: Janne Naess

Vad ville du ha sagt med talet?

– Först och främst ville jag tacka alla kvinnor för den dagliga kampen som alla för i sin vardag, och påminna alla om att varje litet steg man tar, gör man också för alla andra. Dessutom ville jag påminna om hur priviligierade alla i rummet var, och hur det kommer med ansvar att tänka inkluderande när man förflyttar gränser och förändrar normer. Jag ville också prata om makt, hur vi kvinnor ska tänka på att ta mer makt.

I tech-branschen är Linda Waxin egentligen inte särskilt ny, även om bolaget Matching ID grundades så sent som i januari 2016. Hennes pappa Maths Waxin byggde upp it-säkerhetsbolaget Coromatic, och Linda Waxin säger att hon brukar skoja om att hon är ”uppväxt i en serverhall”. Själv jobbade hon med Coromatics varumärke och kommunikation i drygt tio år.

Grundidén till Matching ID, som under våren släpper sin första produkt, är att effektivisera rekryteringsprocesser och förändra sourcing så att den sker på talangens villkor. Dessutom är tanken att eliminera diskriminering ur sourcingfasen av talangsökandet.

– Genom att jag har jobbat i konsultbranschen i hela mitt vuxna liv och är uppvuxen med pappas ledarskap, anammade jag själv en ledarstil som är väldigt människoorienterad. Och ska man vara krass så är det ju faktiskt människor man säljer när man jobbar på byrå, och mår människorna bra så blir leveranserna bra. Hela vändningen av Edelman var ett resultat av att jag lyckades få ombord bra människor, säger Linda Waxin.

När hon för några år sedan lämnade byråbranschen och började frilansa hände två saker:

– Dels bestämde jag mig för att ge mig in i styrelsebranschen, och gick därför utbildningar där jag träffade massa styrelserekryterare. Det som skedde i mötet med de här gubbarna – för de är ofta gubbar – var att jag insåg att de trodde att det var de som fortfarande hade makten i mötet med talang. Jag visste att maktbalansen på marknaden hade skiftat, att jag borde haft känslan av det från dem i mötena, säger hon och fortsätter:

– Jag är en kvinna som haft mycket affärsansvar, som har vänt en byrå och som kan digitalt. Det räcker liksom, varenda styrelse behöver sådana. Ändå satt de där och pratade om hur utomordentligt dålig Linkedin-profil jag hade. Alltså – de bästa jag känner har inte ens en Linkedinprofil.

Linda Waxin kallar det en djup insikt i hur det skett ett maktskifte mellan talanger och rekryterare. Parallellt med detta blev hon själv ”ofrivillig” talangagent i och med att hon allt oftare fick förfrågningar om intressanta namn inom olika branscher från företag som letade nya medarbetare.

Eftersom hon bränt alla sina pengar på den nästa årslånga resa hon gjorde för att sörja och hitta tillbaka till sig själv efter sin pappas bortgång 2013, insåg hon att hon borde börja ta betalt för den konstanta matchmakingen, som då blev ett extraknäck.

– Jag började med 5 000 för några namn, men sedan eskalerade det snabbt till 10, 20, 30, 40, 50 … nästan 100 000 kronor. Jag tänkte, det är något fel här. Man ska inte kunna ta såhär mycket betalt för att tipsa som intressanta talanger. Där förstod jag att det här var en broken market.

"Dels kan man flagga för att man vill byta jobb utan att bränna en massa broar, dels vågar med dela med sig av massor av information", säger Linda Waxin om hur Matching ID anonymiserar talangerna. Foto: Janne Naess

Under samma tid hade Linda Waxin bestämt sig för att göra kvinnligt ägande till sin hjärtefråga, och kom fram till att bästa sätt att ta sig ann det var genom att bli tech-entreprenör. Hon träffade Anders Bergmark, som försökte rekrytera henne som vd till hans byrå Apartment 5.

Linda Waxin var dock inte intresserad av ännu en vd-roll på byrå, men sade att hon gärna hjälpte till att hitta en person åt honom.

– Samtidigt kom det fram när vi diskuterade vilt om rekryteringsmarknaden att Anders en konkret idé om ett otrohetsforum för konsulter. Stockholm är ju så litet och det är svårt att flagga för att man vill byta jobb. Man kan ju knappt uppdatera sin Linkedin utan att folk fattar att man är på jakt. Tillsammans kom vi fram till det som är Matching ID.

Den första produkten kommer vara skräddarsydd efter det som Matching ID kallar ”hot skilled talent”, ett begrepp som syftar på de mest eftertraktade kompetenserna på marknaden just nu.

– Alfa-lanseringen kommer ske inom marcom (marknadsföring och kommunikation, reds anm.), både för att det är mitt och Anders gamla hemterritorium, och för att det är en grupp som driver word of mouth.

Det unika med Matching ID är att all talang är helt anonymiserad, berätta Linda Waxin. Där har man gått långt; både namn, bild, kön, ålder och språk är anonymiserat, allt för att rekryterare och företag ska agera så lite som möjligt på fördomar.

– Detta gör ett antal saker för talangen. Dels kan man flagga för att man vill byta jobb utan att bränna en massa broar, dels vågar med dela med sig av massor av information. Det som jag tycker är kanske viktigast med tjänsten är att talangen får chans att ange sina framtidsmål. Idag blir man ofta headhuntad till samma typer av roller.

Det pågår just nu mycket diskussion kring artificiell intelligens (AI) och vad maskinen kan göra bättre än människan. På det här området tror Linda Waxin är maskinen är överlägsen människan.  

– Våra mänskliga hjärnor är ju uppbyggda på ett sådant sätt att vi behöver fördomar för att kunna sortera information, säger hon.

Hur har intresset från marknaden sett ut hittills?

– Vi har träffat kunder sen september och intresset är fantastiskt. Många undrar när de kan börja. Jag tror att det kommer vara svårare att få in talang än kunder, eftersom vi vänder oss till de mest eftertraktade. Det ska verkligen bli spännande att se hur det går.

Kan du sakna byråbranschen?

– Sanningen är att jag inte gör det. Byråvärlden är också den lite broken, skulle jag säga. Hur många idag lyckas driva en bra, lönsam byrå där folk inte riskerar att gå in i väggen eller må dåligt av prestationsångest? Det var min ambition, men jag lyckades inte hela vägen och då var jag ändå väldigt värderingsdriven i mitt ledarskap.

Vad beror det på tror du?

– Det är något i grundpremisserna som behöver ändras. Ska jag vara vd igen, då känner jag att jag inte vill sälja människors tid. Det blir så snävt. Men sedan finns det ju så otroligt mycket briljanta människor i branschen, men dem hänger jag ju fortfarande med så dem behöver jag inte sakna.

Att ställa sig vid frontlinjen under #sistabriefen kallar Linda Waxin för en självklarhet. Hon känner många som blivit utsatta för övergrepp och sexuella trakasserier, och säger att hon själv blivit utsatt på i princip alla sina jobb.

– Jag har bearbetat mina värsta händelser. Men det som hände under #sistabriefen var att folk började dela sina vardagliga historier om trakasserier och övergrepp, vilket fick mig att inse hur sjukt mycket som jag har förträngt. Sexismen som #metoo sätter ljus på i hela sin vidd har styrt hela min karriär.

Hur då?

– Jag har tackat nej till jobb, inte fått vissa jobb… på så många olika sätt. Jag vill inte dela med mig av mina personliga historier, men tidigare trodde jag att mina övergreppshistorier kanske var fem. Plötsligt satt jag där med femton. Det var några otroligt jobbiga veckor när #sistabriefen exploderade, det kom så nära i och med att jag kände så många drabbade som delade med sig av sina upplevelser, eller kände till vilka byråer de syftade på. Jag hade kanske gjort ett headhunting-jobb för någon av byråerna nyss. Det var både hemskt och väldigt nyttigt, i och med att man är medskyldig på så många plan till hur strukturerna ser ut. Ingen är oskyldig i det här.

Linda Waxin tycker att #sistabriefen fick en bra förpackning, i och med att uppropet var utformat som en uppmaning till handling. Hon upplever dessutom att branschen har svarat.

– Jag har själv fått ett antal samtal från byråer som jag har haft uppdrag för, som velat berätta att de känner till de rykten som går om dem och velat visa att de tar det på allvar.

"Jag får mycket energi av 90-talisttjejerna, de är vågar verkligen säga ifrån och kräva sin rätt", säger Linda Waxin, som är född 1980. Foto: Janne Naess

Det finns dem som känner sig felaktigt uthängda i samband med berättelser om #metoo. Vad tänker du om det?

– Det gör ont när makt skiftar och det bör göra ont när makt skiftar. Det finns ingen väg runt det. Jag tycker inte att det är rätt att hänga ut folk med namn – men tycker jag att det var nödvändigt att några få hängdes ut för att det skulle tippa över? Ja. Jag tycker att man kan tänka båda de tankarna samtidigt.

Vilka har varit dina kraftkällor under karriären?

– Jag har länge burit med mig det där som jag sade i talet; ”I am all women, and so are you”. Om jag går in i en löneförhandling när jag är 27 år och får 55 000 i månaden, då gör jag inte bara det för mig själv utan för alla kvinnor. Samma sak när jag föreslår mig själv till rollen som creative director eller kräver att få ledningsgruppsansvar. Det kanske inte alltid har varit bekvämt, men det handlar om att hjälpa andra kvinnor att våga ta plats, något som fortfarande betraktas som fult idag. Jag får mycket energi av 90-talisttjejerna, de är vågar verkligen säga ifrån och kräva sin rätt.

Hon fortsätter:

– Fram till dess att jag var 33 år var också min pappa en stor kraftkälla. I honom hade jag alltid den här superframgångsrika entreprenören ett samtal bort. Nu har jag blivit tvungen att hitta det i mig själv. Det har varit jobbigt, men det har också gjort mig mer till mig själv.

Vilka kvinnor ser du upp till?

– Jag beundrar verkligen Michelle Obamas närvaro och hennes sätt att föra sig på en sådan svår scen. Det är något som jag strävar efter. Sedan beundrar jag Liv Strömquists intellekt enormt mycket, hon har varit viktig för mig i att hitta min egen feminism. Sedan har jag några riktiga power-kvinnor som är mina nära vänner, Emma Stjernlöf och Charlotte Sundåker. Det är värt så sjukt mycket.

Vilka råd skulle du ge en ung kvinna som vill starta eget?

– När det gäller den grupp priviligierade kvinnor, som många av dem som är här på Women in Tech idag, skulle det första vara I call bullshit on ”jag har inte råd”. Nej, du har inte råd om du måste upprätthålla den materiella standard som du har just nu. Dessutom skulle jag påminna om att om du väl har hittat det du brinner för och jobbar med en idé kopplat till det, då blir det här att jobba mycket och hårt någonting helt annat. Visst är det sjukt jobbigt, men det får en helt annan botten om man äger själv, bestämmer själv och vet varför man gör det.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt