Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Linda Waxin om årets Berghsbidrag: "10 procent bra, 10 procent dåligt"

Publicerad: 5 Maj 2017, 13:25
Uppdaterad: 5 Maj 2017, 14:09

Linda Waxin.

Här är juryn som väljer ut årets projekt som får ställas ut på Berghs slututställning. "Allt från "hej-kom-och-hjälp-mig" till skarp "byrå-pitch-idé-nivå'", säger Linda Waxin, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

BerghsLinda Waxin

I årets tema för Berghs slututställning ligger besökarnas sinnesintryck i centrum. Tio olika jurymedlemmar har valt ut bidragen som får ställa ut på den stora slututställningen.

Juryn har gått igenom över hundra projekt innan de kommit fram till vilka som får ställa ut.

Linda Waxin, vd och grundare på Matching ID, konstaterar att nivån på projekten varierar stort.

– Nivån på projekten är precis som förra året väldigt varierande, allt från "hej-kom-och-hjälp-mig" till skarp "byrå-pitch-idé-nivå". Av de bidrag jag bedömde skulle jag säga att tio procent var bra på nivån att jag skulle minnas att återberätta dem, tio procent var så dåliga att jag skulle minnas att återberätta dem och resten var okej, säger hon till Dagens Media.

Är det något projekt som sticker ut som du kan beskriva i generella drag?

– Jag tänker på hamburgare med minskat köttinnehåll, jag tänker på fimpar, jag tänker på grå mobilskärmar, på kontorstolar, på hudpoesi och på frön. När jag tänker tillbaka spontant, ni kommer hitta dem på utställningen!

Hur ser trenderna ut bland bidragen?

– Den starkaste trenden är det som dett under året har pratats om som ForsmanBodenfors-aktivism, ett grepp som kan slå lika starkt bra som starkt illa. Exempel på fokusområden jag lade märke till var sexism, psykisk hälsa och hållbar livsstil. 

Hur ser du på att du fått uppdraget att välja ut slutprojekten? Innebär det något särskilt för dig?

– Jag var kursansvarig för konceptutveckling ur ett pr-persepektiv för kreatörsklassen i år vilket gör att jag känner ett större engagemang personligen än förra året, så de koncept som bär sig ur ett förtjänat perspektiv gör mig extra glad såklart. Det finns några riktiga guldkorn i den klassen som blir klara nu till sommaren.

Årets slututställning pågår under tre dagar och är öppet för allmänheten lördag 20 maj. 

Juryn 2017:

Simon Strand – PR-konsult och medgrundare av 500Ellinor Ekström – Interactive AD, Garbergs och medgrundare av GuldvågenSophie Lokko – Kampanjansvarig, TV4-Gruppen och medgrundare till GuldvågenDavid Lillewarg - Strategy Director, NinePetronella Turesson – Digital Strateg och blivande programansvarig på BerghsLinda Waxin – vd och grundare, Matching IDCharlotte Gateau – Kommunikationschef, Moderna MuseetLudwig Jonsson – Kreativ Strateg och grundare, RodolfoTomas Strand – Senior PR-Advisor och Partner, Abby PriestSiri Helle – Psykolog, Habitud

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BerghsLinda Waxin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.