Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Marknadsföring

Linda Hörnfeldt: "Influencers pratar mest om källkritik inför valet"

"Som influencer med många följare i sociala medier måste man ta ansvar för vad det är man sprider, att det är sådant som man vet är sant och som man kan stå för", säger Linda Hörnfeldt, vd och grundare av Influencers of Sweden. Foto: Janne Naess

POLITIKEN OCH INFLUENCERS DEL 5 AV 5. Har de politiska partierna fått upp ögonen för den nya tidens makthavare – och vad innebär i så fall det? Dagens Media tar ett grepp om influencers betydelse i valrörelsen. Linda Hörnfeldt, grundare av Influencers of Sweden, tycker att influencer marketing-branschens viktigaste fråga inför valet är den om källkritik.


Publicerad 2018-03-23 06:00

Ämnen i artikeln:

Influencers of Sweden

Dela artikeln:

Influencers of Sweden är Sveriges största intresseorganisation för sociala medie-profiler. Organisationen har funnits i sin nuvarande form sedan 2016 och har som uppdrag att främja medlemmarnas ekonomiska intressen, att utbilda dem kring sina rättigheter och skyldigheter och stödja dem i sina roller som publicister.

När det kommer till samarbeten med politiska partier säger grundaren Linda Hörnfeldt att det har varit förvånansvärt tyst från organisationens medlemmar.

– Jag förväntade mig faktiskt att det skulle ha dragit igång. Det går inte att blunda för att influencers har en hel del makt idag – titta bara på hur många av finalisterna i Melodifestivalen som är stora sociala medier-profiler. Nu är valet visserligen en annan grej, men när det kommer till influencers påverkan på den unga publiken tror jag absolut att de kommer bli en faktor att räkna med, säger hon till Dagens Media.

Att samtliga partiledare utan behov av övertalan ställde upp i Margaux Dietz Youtube-program "Partitempen" tar Linda Hörnfeldt som bevis på att de politiska partierna redan har börjat greppa influencers maktposition.

LÄS MER: "Så fick Margaux Dietz partiledarna till Youtube-studion"

Men uppenbarligen är partierna ännu tveksamma till att knyta mer specifika, värderingsbaserade samarbeten.

– När det gäller partier som är lite "mellanmjölkiga" och inte har några tydliga frågor eller ställningstaganden som utmärker dem från andra partier tror jag dessutom det kommer bli svårt med influencer-samarbeten. Däremot tror jag att partier som exempelvis Feministiskt initiativ kan använda influencers framgångsrikt. Och jag tror att partierna har mycket att vinna på att ställa sig till förfogan för influencers – och inte bara journalister. För även journalister pratar det svårtillgängliga politikerspråket, som sällan tilltalar förstagångsväljare.

Vad pratas det mest om bland svenska influencers inför valet?

– Det som vi pratar mest om är hur viktigt det är med källkritik inför valet. Som influencer med många följare i sociala medier måste man ta ansvar för vad det är man sprider, att det är sådant som man vet är sant och som man kan stå för. Nu inför valet kommer det börja spridas information som olika intressenter vill placera i folks medvetande, som inte nödvändigtvis ger en sann och objektiv bild av hur det förhåller sig. Där tror jag vi influencers har ett viktigt uppdrag i att faktiskt inte sprida uppgifter som inte är kontrollerade. Det handlar om att bli medveten om den inverkan man har som influencer.

Personligen då – skulle du tacka ja till ett politiskt samarbete?

– Jag är centerpartist och har röstat på Centern i flera val, men i och med att Influencers of Sweden är partipolitiskt obunden som förening tror jag det skulle kunna vara problematiskt om jag skulle göra ett samarbete med Centern. Däremot skulle jag tacka ja om jag till exempel blev inbjuden att diskutera frågor som rör Centerns politik, vilket kanske senare skulle kunna resultera i ett samarbete av något slag.

LÄS MER: Så tar de politiska partierna hjälp av influencers"

Linda Hörnfeldt tror att partierna har mycket att vinna på att bjuda in intressegrupper av olika slag till samtal.

– Tänk om Miljöpartiet till exempel skulle börja höra av sig till miljöbloggar? Det behöver ju inte handla om ett regelrätt samarbete, det kan vara mer "hej, vi ser er". Annie Lööfs relation till Isabella Löwengrip är nog inte helt tappad, det är tydligt att Isabella är kopplad till Centern och det tror jag absolut kommer ha en inverkan. Många influencers berättar ju öppet om vilket parti de röstar på, så det vore ju en idé för partierna att göra sin research.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.