Lars Axelsson om nya jobbet: "En större och ännu mer spännande roll"

Lars "Laxen" Axelsson. Foto: Janne Naess

För Dagens Media berättar Lars "Laxen" Axelsson om nya rollen som varumärkesansvarig på Telia.

Igår torsdag stod det klart att Lars Axelsson byter roll som marknadschef på Telia och istället axlar rollen som varumärkesansvarig på bolaget. Anna Gro Gulla gör tvärtom och blir ny marknadschef.

– Nu glider jag upp på gruppnivå och tar ansvar för Telia-varumärket och de varumärken som är kopplade till våra strategifrågor inom det området. Jag får en ännu större och mer spännande roll, säger Lars "Laxen" Axelsson till Dagens Media.

Lars Axelsson är ett välkänt namn inom kommunikationsbranschen som han jobbat inom i 30 år. Under sin tid på reklambyrån DDB hade han Telia som kund och vet därför förutsättningarna för bolagets utveckling.

– Jag vet vilken komplexitet och utmaningar som finns inom verksamheten från andra sidan. Jag vet vilket spännande företag det är i grunden. Vi vill vara en hub i människor digitala resa och utveckling, och det är mycket mer än att bara vara ett telekombolag som levererar lur och uppkoppling – så den resan kände jag skulle bli väldigt spännande att vara med om.

Just nu satsar Telia på att utveckla verksamheten i Norden och Baltikum. Det innebär ett nytt kommunikationskoncept med utveckling av byråer och leverantörer, och en ny marknadsavdelning mer anpassad för den digitaliserade världen.

– Vi ska skapa rätt förutsättningar för att bygga varumärket på bästa möjliga sätt. Den viktigaste parametern vi har är att vi har ett starkt varumärke att luta oss emot. Det hjälper vår försäljning, position och rekrytera rätt medarbetare.

Hur vanligt är det att man byter roller inom ett företag?

– Det är många som är kvar väldigt länge på Telia eftersom man klarar av att göra karriärsväxlingar. Man utnyttjar kompetensen inom olika områden beroende på vad som händer i utvecklingen. Även om man har en hög position på ett ställe kan man göra karriär vidare i en sån här verksamhet. Det kan man inte göra på samma sätt inom en reklam- eller kommunikationsbyrå.

Alex Hartelius

Publicerad 2017-12-08 09.49Uppdaterad 2017-12-08 09.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: