Lanserar casino – för hårdrockare

2017-08-08 15:22 Mikaela Åkerman  

Hur lanserar man ett casino 2017? Den frågan ställde sig ett gäng tidigare chefer på Spotify och Mr Green. Svaret de kom fram till: rikta dig mot hårdrockare.

"Metal Casino" är namnet på vad som beskrivs som världens första casinoplattform för hårdrocksentusiaster.

Bland skaparna till sajten finns tidigare chefer på företag som Apple, Microsoft, Universal Music, Spotify och Mr Green, som alla själva sägs vara inbitna hårdrocksälskare.

Grundare är Michael Freudenthal, tidigare vd på Mr Green Technology, Öjje Holt, tidigare Nordenchef på Spotify, samt Clas Dahlén, tidigare Sverigechef på Mr Green.

Hur kom ni på idén att skapa ett casino för hårdrockare?

– Tanken uppstod egentligen för flera år sedan när jag jobbade på Mr Green. Jag ville kombinera casino med musik och komma närmare Las Vegas underbara fokus på total underhållning. Tillsammans med mina nuvarande medgrundare konstaterade vi att Spotifys överlägset mest hängivna lyssnare var just hårdrockare. Då jag själv har en bakgrund från musikindustrin och har jobbat med världens största metalband och sett metalfansens oerhörda lojalitet på nära håll, så kändes detta som en självklarhet för oss, säger Clas Dahlén.

Hur planerar ni att marknadsföra er?

– Alla andra onlinecasinon saknar relevans och är utbytbara mot nästa casinos erbjudande. Kundlojaliteten är oftast obefintlig. I takt med detta accelererar marknadsföringskostnaderna för samtliga operatörer. Genom att ha unika och relevanta erbjudanden för våra fans och casinospelare kommer vi att bygga stark lojalitet, stå ut och ta en tydlig position i marknaden.

Tidigare Sverigechefen på Mr Green, Clas Dahlén, är en av grundarna till casinoutmanaren.

– Vi kommer därför att marknadsföra oss tillsammans med flera av världens största hårdrocksartister som influencers och varumärkesambassadörer. Vi väljer också att gå ut i hårdrocksmedier och vertikaler för att nå ut till målgrupperna, både online och offline. Vi är på plats i alla hårdrocksforum och möter våra spelare, och vi ger tillbaka till metalvärlden genom Metal Casino Foundation som kommer att sponsra metalevenemang och unga metalband som skapar återväxt i musikgenren.

Vad tror du om era chanser att hävda er på marknaden?

– Vi är övertygade om att det kommer att gå bra. Vi siktar in oss metodiskt på att bli ett medelstort, nischat onlinecasino och inte jätten "gluffs gluffs". Snarare kommer vi att vara betydligt mer kostnadseffektiva och ha högre marginaler, då vi bygger på djupet och inte på bredden. Det vill säga vi är mer relevanta och skapar en lojal kundbas.

Vad kommer bli er största utmaning?

– Att lansera ett nytt varumärke och sticka ut i världens största konkurrensutsatta marknad, med den minsta marknadsbudgeten och en mikroskopisk organisation är naturligtvis en gigantisk utmaning. Vårt jobb är att använda marknadsbudgeten smartare än någon annan tidigare gjort och vända på slantarna dussinet gånger.

Vad grundar sig ditt hårdrocksintresse i?

– För mig är all musik energi och jag går igång på stenhårda ljudväggar och den obeskrivliga känslan av att vara på ett fett metalgig, till exempel Meshuggah på Munchenbryggeriet i vintras eller Mayhem i globens slakteriområde i mars. Mitt hårdrocksintresse kom senare i livet när jag började jobba med världens största metalband, såsom Metallica, Iron Maiden och Kiss, för Polygram/Universal och EMI Music.

Metal Casino, som är svenskägt men baserat på Malta, kommer i första hand att lanseras i Storbritannien, Sverige, Tyskland, Norge och Finland.

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt