Gå direkt till textinnehållet

Kronans Apotek satsar på AI

Emelie Friis är marknadschef på Kronans Apotek.

Hoppas utveckla sin e-handel med hjälp av AI-baserad marknadsföring.

Kronans Apotek stod under förra året för en kraftig e-handels-utveckling. Enligt ett pressmeddelande växte kategorin med 69 procent.

Med målet att att växa än mer förstärker nu apotekskedjan sin digitala satsning, däribland med hjälp av AI-baserad marknadsföring.

2018 är året som AI på allvar har adderats till Kronans Apoteks marknadsföringskoncept. Ett exempel på det är försöken att hitta fler kunder, där AI-optimering av annonser använts för att öka konverteringen och dessutom visa mer specifika och relevanta annonser beroende på användarnas beteendemönster.

– Vår ambition är att nå samma procentuella utveckling på nätet även i år. För att göra det behöver vi vara innovativa, ta in ny teknik och göra vår marknadsföring smartare. Eftersom AI blir allt mer sofistikerat för varje dag som går vill vi utnyttja den kraften för att förbättra både vår prestation och våra kunders shoppingupplevelse, säger Emelie Friis, marknadschef på Kronans Apotek, i en kommentar.

Satsningarna på AI ska sedan årskiftet även ha givit resultat. Sedan början av året har satsningarna, enligt ett pressmeddelande, bland annat resulterat i en mer utvecklad konvertering, och 33 procent av just konverteringarna från dynamiska annonser har kommit från kunder och användare som inte besökt kedjans e-handel tidigare.

– Det känns positivt att vi har uppnått så bra resultat på kort tid och att vi levererar mer specifika och relevanta annonser för våra kunder och prospekt. Jag ser fram emot att fortsätta och vidareutveckla satsningarna på området, kommenterar Emelie Friis.

Publicerad 2018-04-17 06.06Uppdaterad 2018-04-17 06.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: