Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Kristofer Åkesson: "Vi som bransch och bolag blir bättre och bättre"

HELGLÄSNING: Kristofer Åkesson berättar om nya rollen på Live Nation – och hur man handlar julklappar mitt under Kalle Anka.

Alex Hartelius


Publicerad: 10 December 2017, 07:00
Uppdaterad: 11 December 2017, 07:24

Ämnen i artikeln:

Live NationMelodifestvalen

Kristofer Åkesson. Foto: Fredrik Etoall

I sju år har Kristofer Åkesson jobbat på Live Nation. Han kommer närmast från en roll som pr- och kommunikationschef, där han ansvarat för företagets pr- och kommunikation både internt och externt.

Kristofer Åkesson tar nu över rollen som marknadschef på Live Nation, och beskriver jobbet som ovanligt utifrån den aspeketen att man ofta belönas med en positiv känsla av jobbet bakom eventen. Han säger att det är få ställen det blir så påtagligt som när man står på ett fullsatt Ullevi, eller en svettig klubb och ser publikens lycka i ögonen.

Du har varit i sju år på Live Nation. Varför har du valt att stanna kvar under så lång tid?

– Först och främst är det en fantastisk arbetsplats att jobba på, och med en bredd i allt från The Rolling Stones till Marcus & Martinus via Melodifestivalen-turnén, NHL-matcher i Globen och Way Out West är det svårt att tröttna. Live-sidan av musikbranschen är den mest spännande och intresset för att gå på konsert växer för varje år, och det blir även en viktigare och viktigare del både för artist, fans och partners.

Varför har du valt att axla rollen som marknadschef för Live Nation?

– I grunden handlar det om produkten som ska marknadsföras och att vi är ett fantastiskt bra och kunnigt gäng. För mig som på olika sätt har jobbat med marknadsföring, pr och kommunikation kring alla typer av evenemang och turnéer genom åren känns det som det naturliga steget.

Live Nation står bakom mellan 2000-3000 evenemang om året i Sverige och Kristofer Åkesson beskriver det som att företaget är sin egen största konkurrent, där man hela tiden behöver föra en dialog med olika målgrupper på olika sätt och anpassa sig till diverse plattformar och dess utveckling.

– Vi som bransch och bolag blir bättre och bättre på att hantera detta, men framförallt ser vi nu en trend att även artister från alla kategorier själva blivit väldigt mycket bättre på att förstå vikten av engagerande egna kanaler, tillgänglighet och content-skapande, även om det är en lång bit kvar många gånger.

Vad tar du med dig från din tidigare roll som pr- och kommunikationschef på Live Nation? 

– Jag tar med mig pr- och kommunikationschefsrollen, haha. Jag kommer behålla det ansvaret i min nya roll som egentligen stavas marknads- och kommunikationschef. Däremot släpper jag allt operativt ansvar för enskilda projekt.

Hur är det att jobba med liveevents när allt fler väljer att gå den digitala vägen? 

– Live-upplevelsen är det enda som aldrig kommer gå att digitalisera, så att fler väljer en digital väg innebär inte att man väljer bort live-evenemang, snarare tror jag behovet av riktiga upplevelser på grund av just detta ökar. Det digitala engagemanget hos fans ger oss också möjligheten att lyfta live-upplevelsen ännu mer, inte bara på plats utan från stunden du köpt en biljett tills långt efter konserten.

"Vi jobbar just nu i en enormt peppig och kreativ miljö med högt till tak"

I bagaget har Kristofer Åkesson sedan tidigare en examen i medie- och kommunikationsvetenskap. Som tonåring spelade han i band och har under åren turnéerat en del själv. Han har hunnit med att jobba med artister på turné i både Sverige och USA, arrangerat klubbar, jobbat med försäljning och marknadsföring.

– Men det var nog mitt stora intresse och nätverk inom just musikvärlden som främst gjorde att jag landade på Live Nation.

Foto: Fredrik Etoall

Hur ser du på framtiden inom Live Nation?

– Framtiden är ljus. Vi jobbar just nu i en enormt peppig och kreativ miljö med högt till tak, så jag ser med spänning fram emot framtiden tillsammans med både kollegor, artister och samarbetspartners. Det nya vd-skapet i form av Therése Liljedahl och Anna Sjölund adderar till den känslan ännu mer.

Vad är din största utmaning nu och i framtiden?

– Jag skulle gissa att 99 procent av svenskarna skulle svara ”ja” på frågan om de gillar musik, men långt ifrån alla går på live-evenemang. Där ser jag både en utmaning och enorm potential i att öka live-intresset ännu mer, och inse att vi inte bara konkurrerar med andra live-evenemang utan lika mycket med restaurangbesök, weekendresor eller biobesök.

Vad tycker du egentligen om människor som filmar liveuppträdanden på sina mobiltelefoner? 

– Bra. Oftast. Det är för oss en självklarhet att man som fan vill och ska kunna dokumentera och sprida sin upplevelse. Det är nåt vi oftast uppmuntrar och det är såklart en av flera bidragande orsaker till att intresset för live hela tiden växer, att dessa häftiga upplevelser sprids via mobilen. Sen kan man såklart tycka att det är synd när man ser folk filma halva konserter med dåligt mobilljud istället för att faktiskt uppleva det live, och dessutom kanske stör personen bredvid.

Någon speciell liveupplevelse du önskar dig i julklapp? Eller någon du kan tipsa läsarna om? 

– Bra fråga. Way Out West är det bästa evenemanget i Europa på många sätt, och jag missade det för första gången på 10 år i somras då jag blev pappa. Så jag hoppas fira hans 1-årskalas i Slottsskogen nästa sommar. Så tipset får bli att alla som inte upplevt Way Out West än bör se till att göra det. Det är också svårt att komma på en bättre julklapp än en konsertbiljett – den som får den blir glad flera gånger och perfekt när man som jag är ute i sista stund med julklappar, du kan handla alla klappar under Kalle Anka.

Du stavar Kristofer med ett F. Är det ett stilistiskt drag för att vara mer speciell? 

– Önskar jag kunde säga ja, men får hänvisa den frågan till mina föräldrar som verkar ha velat vara speciella.

Ämnen i artikeln:

Live NationMelodifestvalen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.