Marknadsföring
Kostsam Sofiero-tvist för Kopparbergs
Publicerad: 28 april 2017, 09:08
Uppdaterad: 28 april 2017, 09:13
Kopparbergs bryggeri. Pressbild
En liten kaffetillverkare i Helsingborg har tagits till domstol av bryggerijätten Kopparbergs – över namnet Sofiero. En tvist som kostar öltillverkaren nästan 800 000 kronor.
MA
Mathias Asplund
Kopparbergs, som säljer ölmärket Sofiero via en bifirma i Laholm, har stämt den lilla kaffetillverkaren Sofiero kafferosteri i Helsingborg. Bryggerijätten hävdar att kafferosteriet använder sig av deras famösa namn för sälja mer av sitt kaffe.
Ölmärket Sofiero är Systembolagets bäst säljande öl sedan lanseringen 2003 med en genomsnittlig årsvolym på över 13 miljoner liter, enligt domen från Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt.
Kaffetillverkaren får nu fått rätt till att lugnt mala vidare under sitt nuvarande namn.
"Domstolen har kommit fram till att det inte föreligger någon förväxlingsrisk även om märkena uppvisar en viss likhet", står det i domen.
Rätten har kommit fram till slutsatsen att varumärkena inte kan förväxlas utifrån att de säljer helt olika sorters produkter och inte finns till försäljning i samma butiker, ölet finns enbart på Systembolaget medan kaffet säljs i livsmedelsbutiker.
Dessutom skiljer sig enligt domen kafferosteriets logga, en kaffeböna genombruten av en S-formad linje, mot den som kännetecknar ölen – alltså ordet Sofiero.
Kopparbergs ska nu stå för rättegångskostnaderna på 789 000 kronor, vilket motsvarar 79 697 burkar Sofiero på Systembolaget – förutsatt att du pantar. Bryggeriet har nu på sig till den 17 maj att överklaga domen.
Sofiero är också namnet på ett 1800-talsslott i Helsingborgs kommun.