Konsumentverket ryter till mot Betsson

2016-11-23 15:15 Janne Naess  
Konsumentverket kritiserar spelbolaget Betsson för aggressiv marknadsföring mot en spelberoende kund.

"Har utnyttjat sin maktställning mot en konsument med spelberoende".

En man som varit kund hos Betsson i sju år har anmält spelbolaget till konsumentverket. Under en fyraårsperiod utvecklade mannen ett spelmissbruk som gjorde att han förlorade kontrollen över sin ekonomi. Samtidig som beroendet eskalerade utsattes han för en "aggressiv marknadsföring" från spelbolaget.

Han har bland annat gjort allt högre insatser, upp till 220 000 kronor per dygn. På några år omsatte han 134 miljoner kronor, och förlorade 6 miljoner. Enligt mannen har hans spelande varit så omfattande att han har haft "VIP"-status hos bolaget, och i marknadsföringen beskrivits som "en av deras mest lojala spelare".

Under perioden skickade Betsson mejl till honom, ofta flera i veckan eller dagligen, samtidigt som han blev uppringd vid vinst och för att få specialerbjudanden. Mejlen innehöll bonuserbjudanden, oftast med krav på att bonusen skulle omsättas mellan 10-35 gånger. Detta skulle ofta ske inom en kort tidsperiod.

Konsumentverket anser att ett spelbolag befinner sig i en maktställning till en konsument med spelberoende. I Betssons fall bedöms att maktställningen har utnyttjats.

Spelbolagens reklam inte får utformas på ett alltför påträngande sätt, skriver Konsumentverket. Reklamen får inte selektivt riktas mot sårbara och särskilt utsatta grupper i samhället. De mejl som har skickats till mannen bör enligt konsumentverket kunna falla in under begreppet "annat aggressivt påtryckningsmedel" i marknadsföringslagen. Betsson insåg, eller borde mot bakgrund av konsumentens spelmönster ha insett, att mannen inte hade kontroll över sitt spelande, skriver Konsumentverket.

Att utvecklingen har gått allt mer mot onlinespelande betyder också att spelbolagen fått mer sofistikerade möjligheter att följa varje spelares transaktioner. Det borde öka möjligheterna, anser konsumentverket, för spelbolagen att upptäcka spelberoende hos kunderna.

– Vi måste först gå tillbaka och titta på vår kommunikation med den här kunden. Innan vi svarat KO lämnar vi inga kommentarer, säger Pia Rosin, kommunikationschef på Betsson, till Nyhetsbyrån Siren.

BML Group Limited, som äger Betsson, ges möjlighet att yttra sig till konsumentverket senast den 2 december.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt