Gå direkt till textinnehållet

Konsumentverket granskar hälsoprofiler

Bild: Skärmdump från TV4

Nu ska Konsumenverket kontakta ett femtiotal företag och bloggare som gjort tveksam reklam för kosttillskott i sociala medier.

Att kändisar och profiler använder sociala medier för att marknadsföra olika produkter är vanligt – inte minst när det kommer till kosttillskott. Samtidigt råder det fortfarande en viss oenighet i vad som faktiskt gäller när man gör reklam i sociala medier.  

I förra veckan väcktes stark kritik mot Perfect day media och hur företagets grundare Hannah Widell och Amanda Schulman marknadsför sitt skönhetspiller "Hers" – som uppges innehålla "allt för balans, immunförsvar och skönhet".

Kort därefter anmäldes Perfect day media till Konsumentverket för felaktig marknadsföring.

En av anmälarna är en ung kvinna som har anmält att Amanda Schulman och Hannah Widell använt Instagram för att "driva försäljning" av deras skönhetspiller, kosttillskottet "Hers", utan att märka inläggen som reklam.

Under maj måndag kommer Konsumentverket att ta kontakt med ett femtiotal hälsoprofiler som man misstänker har haft ett samarbete med vissa företag och deras hälsoprodukter utan att annonsmärka. Det skriver DN.

Syftet är att informera dem om det ganska snåriga regelverket som alla måste rätta sig efter, som till huvudsak består av två delar: den som använder sig av ett hälsopåstående i ett marknadsföringssyfte måste alltid börja med att försäkra sig att det som sägs är godkänt av den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa. För det andra måste det tydligt framgå att det rör sig om reklam.

– Det rör sig om ett femtiotal företag, bloggare och sociala medier-användare som kommer att få information som slår fast vad de får och inte får göra när det gäller marknadsförening av hälsokost och kosttillskott, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Anna Lindström hoppas att Konsumentverkets stämning mot bloggaren Kissie, som just nu ligger hos Patent- och marknadsdomstolen, ska ge en en fingervisning om vad som faktiskt gäller vid marknadsföring i sociala medier.

I höstas tillsatte regeringen en utredning med syfte att analysera om det finns problem kopplade till nya marknadsföringsmetoder och vilka utmaningar utvecklingen ställer tillsynsmyndigheterna inför.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-05-03 06.59Uppdaterad 2017-05-03 07.44

Dela artikeln: