Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Kommunikationschefen lämnar Uber

Publicerad: 17 Januari 2017, 07:25
Uppdaterad: 17 Januari 2017, 09:18

Oliver Carrá, kommunikationschef på Uber, lämnar sitt uppdrag efter bara ett och ett halvt år. Foto: Janne Næss

Oliver Carrá fick uppdraget att bygga upp Ubers in house kommunikationsavdelning – nu lämnar han bolaget efter 1,5 år.


Ämnen i artikeln:

Uber

Tiden på Uber blev relativt kort men intensiv för Oliver Carrá som rekryterades från Tele2 där han tidigare var pr- och presschef.

När han i januari berättar för Dagens Media att han bestämt sig för att gå vidare, har han suttit på rollen som kommunikationschef på Uber i 1,5 år.

Oliver Carrá var Ubers första anställda inom kommunikation i regionen, och rekryterades för att bygga upp en in house kommunikationsavdelning.

Det första uppdraget efter Uber blir ett kortare konsultprojekt på det svenska techbolaget Rebtel, men på sikt vill han tillbaka in i en chefsroll på ett nytt "utmanarbolag i förändring".

– Det har varit lite av en röd tråd för mig att söka mig till bolag där det händer mycket och där man har en förändringsagenda, berättar Oliver Carrá.

– Att jobba på Uber, som i mycket fortfarande är en startup, har varit en otrolig ögonöppnare för mig. Jag kom ju från en moget bolag med ett mer traditionellt förhållningssätt till marknadsföring och kommunikation. Det har varit väldigt kul att få bygga upp en ny avdelning från grunden – bygga team, sätta strategier och samarbeten, säger han.

– Jag har lärt mig otroligt mycket.

Varför lämnar du efter bara 1,5 år?

– 1,5 år är en lång tid när det händer så mycket som det gör på en startup i hög tillväxt. Vi har lanserat nya produkter och stängt produkter som Uberpop, och vi har gått från två till fem städer i Sverige. För att nämna något av det. Det känns som att jag har varit på Uber mycket längre än så. Självklart känns det tudelat att sluta, men att byta jobb ska alltid vara ett svårt beslut, annars har man stannat för länge.

Vad tar du med dig från Uber?

– Vikten av att, för bolag och varumärken, stå för något positivt i världen. Ubers mission är att demokratisera transport genom vad tekniken möjliggör – fler bolag behöver göra den resa som krävs för att på riktigt landa i vad deras syfte är. Då faller resten på plats. Många hastar förbi det.

Vad säger du om kritiken kring Uberpop, bland annat ansågs det för lätt för förare att inte betala skatt?

– Tekniken utvecklas oftast snabbare än systemen runt omkring, självklart ska Uberpop-förare betala skatt som alla andra. Med det sagt så tycker jag att Uberpop var en fantastisk tjänst som skapade säkra transporter  för svenskar som inte har taxi som alternativ, annat än när olyckan är framme. För dem var inte Uberpop ett livsstilsval, utan avgörande för hur vardagen kunde fungera.

Han fortsätter:

–Delningsekonomin och teknikutvecklingen kommer att fortsätta gnissla med dagens ekonomiska system och regelverk, och frammana förändringar – steg för steg. Men som optimist så tror jag att vi kommer att hitta bra lösningar. Saker förändras, jag gillar utmanare och kommer att fortsätta att göra det.

När slutar du?

– Jag ska hjälpa Uber att rekrytera min efterträdare, för att sedan sluta i februari. Det känns spännande. Det är första gången som jag slutar på ett jobb och kan fundera över vad jag vill göra härnäst, avslutar Oliver Carrá.

Oliver Carrá har under tiden som kommunikationschef  på Uber haft huvudansvaret för intern- och extern kommunikation och pr på sju marknader i Skandinavien och Baltikum.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Uber

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.