Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

"Kommer fungera som ett försäljningsteam för Sverigebilden"

Publicerad: 13 September 2016, 12:29
Uppdaterad: 13 September 2016, 13:07

Jessica Bjuström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, berättar om Kreativ Sektors nya förtroendeuppdrag.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerRegeringen

Förra hösten skrev Dagens Media om Kreativ Sektor, en ny samverkansgrupp mellan branschföreningarna för mode, musik, dataspel, film, tv och marknadskommunikation, och gruppens ambition att inleda en fördjupad dialog med regeringen om branschernas utmaningar och möjligheter.

Idag, närapå ett år senare, har omkring 60 representanter från hela det kreativa Sverige samlats på Utrikesdepartementet för att diskutera hur man ska lyckas verkställa regeringens exportstrategi inom det som man valt att kalla Team Sweden. Gruppen består av åtta av regeringen utvalda branscher.

– Kreativ Sektor har fått uppdraget att organisera och samordna regeringens exportvision inom de kulturella och kreativa näringarna – att enkelt uttryckt fungera som försäljningsteam för Sverigebilden. I den rollen känner jag mig väldigt trygg, säger Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm), som är en del av Kreativ Sektor, till Dagens Media.

Uppdraget inkluderar alla områden som har sin bas i ett kreativt DNA, såsom arkitektur, musik, film, tv, gaming, mode och litteratur.

– Alla dessa områden är Sverige väldigt starka på. Exempelvis är svenskan ett av de tio mest översatta språken inom litteraturen, och svensk kriminalfilm är väldigt populärt utomlands. Allt detta påverkar Sverigebilden och underlättar export och internationalisering. Det får den naturliga följden att internationella företag börjar fundera på att etablera sig här eller placera nya företag och initiativ i Sverige, fortsätter Jessica Bjurström.

Hon nämner Hammarby Sjöstad i Stockholm som ett exempel på ett område som intresserat flertalet kinesiska bolag, som genom besök hämtat inspiration kring hur barnfamiljer vill bo inför byggandet av nya städer i Kina.

– Idag har det inte funnits någon som plockat upp den tråden eller samordnat kring liknande internationella intressen. Nu får vi verkligen möjlighet att göra det, och det känns otroligt roligt att Komm tillsammans med representanter från de andra kreativa branscherna får vara en så stark del av det arbetet, avslutar Jessica Bjurström.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev