Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Kobe Bryant: ”Allt handlar om storytelling”.

Publicerad: 20 Oktober 2016, 17:29
Uppdaterad: 20 Oktober 2016, 18:55

DMA2016. Det var i augusti som den amerikanske basketlegenden Kobe Bryant annonserade sin nya giv som riskkapitalist. Den femfaldige NBA-mästaren berättade under DMA-konferensen &Then i Los Angeles om hur han investerar sina miljoner i tech.


Ämnen i artikeln:

dma

Kobe Bryant driver tillsammans med entreprenören Jeff Stibel en 100 miljoner dollarsfond som investerar i teknologi-, media- och dataföretag.

Firma Bryant Stibel har sedan 2013 investerat i flertalet startups, däribland sportmediasajten ”The Players Tribune”, spelstudion ”Scopely”, telemarketingaktören ”RingDNA” och ”Juicero”. Fonden, värd 100 miljoner dollar, motsvarande omkring 850 miljoner kronor, ska vara färdiginvesterad de närmaste fem åren.

På DMA-konferensen &Then´s i Los Angeles talade Kobe Bryant om varför och hur han investerar sitt riskkapital.

– Har du en bra historia kan du göra i princip vad som helst. Allt handlar om storytelling. Historien måste vara ny, liksom karaktärerna i den. Om idén om det nya inte finns där kommer ingen att göra affärer med dig, säger Kobe Bryant och förklarar vem som gör vad i företaget:

– Jag står för det kreativa, men det är Jeff (Stibel) som fattar besluten.

Du är inte den enda idrottsstjärnan som blivit affärsman efter idrottskarriären. Många har misslyckats. Är du rädd för det?

– Jag tänker inte på det överhuvud taget. Mitt fokus är på jobbet och hantverket, inte på att övertyga andra om varför jag inte kommer misslyckas.

Hur mycket tänker du på risktagandet det innebär att investera i startups?

– Hela tiden. Men vi talar alltid om att lära oss mer av våra misslyckanden än av framgångarna, och det har funkat. Som atlet visste jag att avstå saker som jag inte förstod, och det samma gäller när det kommer till att investera i startups.

Vilken är din vision med fonden?

– Det handlar om passionen och att få hjälpa andra att nå sin fulla potential. Om en startup har ett sant syfte och kan förklara varför deras produkt behövs i världen vill vi hjälpa dem. Inom Koby Inc. handlar allt story-telling, det är vad som är styrkan, säger Kobe Bryant och fortsätter:

– De bästa idéerna kommer sällan först, utan växer fram med tiden. Att komma på något som inte redan finns är sällan frågan, utan det handlar snarare om ärlighet. Ställ dig frågan om vem du är och utifrån det kommer svaren. Om idéerna kommer från sanningen kommer man att lyckas. Investerar jag i folket på arbetsplatsen och inte i räkenskaperna kommer det att bli bra.

Los Angeles har blivit något av ett kreativt centra. Hur har faktumet att du gjort din karriär här påverkat dig i beslutet att bli affärsman?

– Under min karriär var jag aldrig nära det här: Affärslivet och kreativeten som affärsman. Mitt fokus låg på basket till 100 procent. Det bara föll sig av en slump att den passion som jag har också redan fanns i den här staden.

Tittarsiffror för sport i USA rasar. E-sport får en allt större publik. Chockerar det dig?

– Verkligen inte. E-sport är underhållning och det är inget konstigt i det.

Vilka företag har förvånat dig?

– Vr-företagen. Vr kommer att bli väldigt intressant i framtiden när det kommer till framför allt sport och utbildning. Vr skapar strategiska möjligheter. Men just nu behöver vissa luckor att fyllas. Kan man addera temperatur och ljud kan vr bli väldigt intressant. Det är en ”runway” som blir väldigt spännande att se var den leder, säger Kobe Bryant.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

dma

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.