KO väcker talan mot Kissie

Konsumentombudsmannen tar nästa steg i ärendet mot Kissie och samarbetspartnern Tourn, som kan få avgörande betydelse för bedömningen av marknadsföring i sociala medier framöver.

Konsumentombudsmannen (KO) har på senare tid riktat allt mer fokus på marknadsföring i bloggar och sociala medier, bland annat med anledning av problemet med smygreklam.

Som Dagens Media tidigare berättat har Konsumentverket valt att stämma bloggaren Kissie och hennes samarbetspartner Tourn, för att testa den nuvarande marknadsföringslagen.

Nu tar KO nästa steg i ärendet och väcker talan mot Alexandra "Kissie" Nilssons bolag och Tourn. Detta just för att klargöra gränserna för hur det ska framgå att ett budskap i sociala medier är reklam och vem som står bakom denna.

I ett pressmeddelande skriver man att det blir intressant att följa prövningen, eftersom avgörandet antagligen får stor inverkan på bedömningen av marknadsföring i sociala medier framöver.

Robin Stenman, vd på Tourn, har tidigare sagt till Dagens Media att han tycker det är tråkigt KO valt att gå vidare i ärendet, eftersom att man i fallet med Kissie gjorde en rättning. Samtidigt menade han att det behövs en tydlig praxis kring sponsrade samarbeten.

– Det är otydligt i dag. Vi och andra i branschen behöver tydliga riktlinjer för hur annonsmärkning ska se ut, därför behövs en domstolsprövning. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-11-22 09.54Uppdaterad 2016-11-22 10.08

Ämnen i artikeln: