Gå direkt till textinnehållet

KO överklagar Kissie-domen

Alexandra "Kissie" Nilsson fälls för dold reklam. Foto: Skärmdump från Alexandra Nilssons Youtube-kanal

Konsumentombudsmannen vill att det inlägg som friades 31 januari ska granskas igen – och att vitesbeloppet för både bloggaren Kissie och nätverket Tourn ska höjas.

Den 31 januari fällde Patent- och marknadsdomstolen bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson gällande ett blogginlägg och ett inlägg på Instagram.

Att inläggen var sponsrade ansågs inte vara tillräckligt tydligt utmärkt, då annonsmärkningen kom i slutet. Två av de tre inläggen som domstolen prövade hade en annonsmärkning i slutet och bröt därmed mot marknadsföringslagen. Det tredje inlägget friades, eftersom annonsmärkningen kom i början av texten.

Konsumentombudsmannen (KO) överklagar nu domen och vill att domstolen prövar det tredje inlägget, men också att man också granskar Kissies sätt att formulera sig.

KO anser även att nätverket Tourn, som friades i den första instansen, har bidragit till marknadsföringen och därmed ska utkrävas på ansvar.

Konsumentverket vill också att vitesbeloppet för Kissies del ska höjas från 100 000 till 500 000 kronor. Anledningen är att de vill minska risken för framtida överträdelser. För nätverket Tourn yrkar Konsumentverket på att vitesbeloppet ska fastställas till en miljon kronor.

Det var under hösten 2016 som Konsumentombudsmannen stämde Alexandra "Kissie" Nilsson och bloggportalen Tourn för bristande reklammarkering, och r ättegången inleddes i mitten av december förra året.

Publicerad 2018-02-21 12.31Uppdaterad 2018-02-21 13.25

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: