Kenza frontar Glossybox's jubileumsbox

2016-12-16 07:00 Janne Naess  
Glossybox grundare Victoria Senkpiel och Henric Persson, Kenza Zouiten, Tourns Max Hoffmann, Robin Stenman och Nader Chebaro. Foto: Lisa Höök

Kenza: ”Jag gillar tanken med den, och att få prata om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat – feminism”.

Kenza frontar Glossyboxs jubileumsbox som är en hyllning till starka kvinnor. Boxen – som är diamantformad – går under namnet ”The Pink Diamond”. Kenza är det relativt nystartade influencerföretaget Tourns stora premiumprofil, och samarbetet med Glossybox är ett av deras största hittills.

Kenza Zouiten:

– Glossybox har en unik och rolig tjänst och jag har själv hittat många av mina skönhetsfavoriter tack vare dem. Sedan gillade jag även tanken bakom deras Pink Diamond box: att lyfta fram och hylla alla starka kvinnor, och få prata om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat - feminism, säger hon till Dagens Media.

Hur väljer du vilka samarbeten du ska ingå?

– Jag gör bara samarbeten med företag vars tjänster/produkter är något som jag genuint tycker om. Jag håller mig till samarbeten som rör de ämnen jag oftast bloggar om annars och som jag vet att majoriteten av mina läsare tycker om. Sedan kör jag väldigt mycket på magkänsla, känns det inte bra i magen så tackar jag nej.

Skönhetsboxen Glossybox kommer ut till över 50 000 svenska prenumeranter varje månad och innehåller – tillsammans med magasinet ”Glossymag” – produkter från välkända varumärken.

– Vi har alltid ett budskap, ett tema och en story bakom våra boxar. Decemberboxen –som sammanfaller med vårt femårsjubileum på den svenska marknaden ­– är en hyllning till powerwomen och kvinnlig styrka, säger Henric Persson, som är medgrundare till svenska Glossybox.

Influencern och entreprenören Kenza Zouitens namn stod högst upp på listan när Glossybox letade efter rätt person att fronta boxen:

– Det var ”the perfect match”. Hon är en riktig powerwoman, en stor influencer, och person som vi tycker är fantastisk, säger Glossybox andra medgrundare Victoria Senkpiel.

– Samarbetet med Kenza – vars värderingar ligger i linje med våra egna – är en förlängning av ett och ett halvt års arbete, där vi har rört oss från ”aspirational to real” och tagit ställning på olika sätt med våra boxar, fyller Henric Persson i.

Kenza Zouiten lämnade i höstas Bonnier för det det teknikbaserade influencer marketing företaget Tourn:

– Vi skapar en bra symbios, då vi också jobbar mycket med data och har väldigt stor kunskap kring våra prenumeranter när det kommer till inköp av produkter och vad de tycker, fortsätter Henric Persson.

Glossybox startade 2011 i Sverige, och ser sig själva som en disrupter på skönhetsscenen. Bredvid influencer-samarbeten är en av deras starkaste marknadsföringskanaler de egna prenumeranterna – så kallade Glossies – som själva producerar och sprider innehåll om boxen i sina sociala kanaler.

Marie Serneholt, Maria Nilsdotter och Daniel Paris är några av de influencers som skönhetsboxens tidigare samarbetat med.

Omsättningen för Glossyboxs nordiska verksamheten 2015 uppgick till 67 miljoner och kommer enligt företaget själva att växa 2016.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt