Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Marknadsföring

Kenza anmäls för smygreklam

Publicerad: 11 Juli 2018, 13:13
Uppdaterad: 12 Juli 2018, 08:06

Kenza Zouiten, en av Sveriges största influencers, anmäls till Konsumentverket efter att ha gjort reklam för en resa utan att sponsormärka.


Ämnen i artikeln:

Kenza ZouitenKonsumentverket

På sin blogg och sin Instagram berättade Kenza Zouiten i flera olika inlägg om en resa till Ystad Saltsjöbad – men uppgav först efter hemkomst i en asterix att resan var sponsrad.

Detta har fått 14 personer att anmäla influencern till Konsumentverket för bristande reklammärkning.

"Alla inlägg därifrån ser ut som vanliga semesterbilder, men inte förens hon kom hem avslöjade hon att det hela var ett samarbete", skriver en av anmälarna.

"Detta har hon gjort medvetet för att lura läsare att tro att hon har betalat det själv och ger genuina ärliga rekommendationer", skriver en annan.

Frågan om reklammärkning i sociala medier är hett omdebatterad i reklambranschen.

Så sent som i januari i år presenterades resultatet av en regeringstillsatt utredning kallad "Ett reklamlandskap i förändring", som bland annat syftade till att råda bot på problemet med smygreklam. Utredningen ville bland annat se tydligare riktlinjer från Konsumentverket när det kommer till reklammärkning.

Robin Stenman, vd på Kenzas samarbetspartner Tourn, säger till Dagens Media att Tourn aldrig har haft något samarbete med Ystad Saltsjöbad.

– Vi på Tourn har aldrig haft någon kontakt med Ystad Saltsjöbad, så det är inget som gått genom oss. Därför kan jag tyvärr inte kommentera det här.

Dagens Media söker även Kenza Zouiten.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.