Kenza anmäls för smygreklam

2018-07-11 15:13  
Kenza Zoutien driver en av Sveriges största bloggar. Foto: Skärmdump från bloggen.

Kenza Zouiten, en av Sveriges största influencers, anmäls till Konsumentverket efter att ha gjort reklam för en resa utan att sponsormärka.

På sin blogg och sin Instagram berättade Kenza Zouiten i flera olika inlägg om en resa till Ystad Saltsjöbad – men uppgav först efter hemkomst i en asterix att resan var sponsrad.

Detta har fått 14 personer att anmäla influencern till Konsumentverket för bristande reklammärkning.

"Alla inlägg därifrån ser ut som vanliga semesterbilder, men inte förens hon kom hem avslöjade hon att det hela var ett samarbete", skriver en av anmälarna.

"Detta har hon gjort medvetet för att lura läsare att tro att hon har betalat det själv och ger genuina ärliga rekommendationer", skriver en annan.

Frågan om reklammärkning i sociala medier är hett omdebatterad i reklambranschen.

Så sent som i januari i år presenterades resultatet av en regeringstillsatt utredning kallad "Ett reklamlandskap i förändring", som bland annat syftade till att råda bot på problemet med smygreklam. Utredningen ville bland annat se tydligare riktlinjer från Konsumentverket när det kommer till reklammärkning.

Robin Stenman, vd på Kenzas samarbetspartner Tourn, säger till Dagens Media att Tourn aldrig har haft något samarbete med Ystad Saltsjöbad.

– Vi på Tourn har aldrig haft någon kontakt med Ystad Saltsjöbad, så det är inget som gått genom oss. Därför kan jag tyvärr inte kommentera det här.

Dagens Media söker även Kenza Zouiten.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt