Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Katarina Bergegård: "Kommer förbättra hela arbetsprocessen"

Loppi-gruppen först ut med IAB:s nya certifiering för influencernätverk och agenturer.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Januari 2018, 08:07
Uppdaterad: 18 Januari 2018, 09:23

Ämnen i artikeln:

IAB

I juni förra året presenterade IAB Sveriges task force inom influencer marketing den branschgemensamma guide man tagit fram kring vad som gäller vid influencer-samarbeten.

Förutom att samla riktlinjer och rekommendationer i en handbok, togs även en certifiering för influencer-nätverk och agenturer fram.

På andra sidan året står det nu klart att Loppi-gruppen blir första företag att genomgå IAB:s certifiering.

– Det är ett jättebra sätt att skapa en bra samsyn för hela branschen. Det kommer förbättra hela arbetsprocessen för alla – kund, mediebyrå, agentur och mediebolag. Certifieringen blir också en kvalitetsstämpel som ser till att man jobbar på rätt sätt, säger Katarina Bergegård, vd och grudnare för Loppi-gruppen, till Dagens Media.

Var det ett självklart beslut?

– Det tycker jag. Vi har ju suttit med i task forcen också, så vi kände till att det här var på gång.

Vad tror du certifieringen kommer betyda i det långa loppet?

– Området professionaliseras, och kan förhoppningsvis leda till att annonsörerna vill satsa ännu mer. I form av att det också skapar transparens och trygghet så skapas även en trygghet för annonsörerna att köpa mer, när de vet vad de kan förvänta sig.

Vad betyder det för er att ni är först ut?

– Det är ett kvitto på att vi jobbar på ett bra sätt. Vi kommer fortsätta utveckla vårt arbetssätt i takt med att vi lär oss mer om influencer marketing.

TS Mediafakta har handlagt revisionen som blir den första i sitt slag.

– Vi har två personer som vardera fokuserat på det digitala och ekonomi. Det har varit en bra dialog med företagen vi jobbat med och de har visat stort engagemang. Jag är glatt överraskad över den höga standard vi sett hittills, säger Lars Björkman, vd på TS Mediefakta, i ett pressmeddelande.

Charlotte Thür, vd på IAB Sverige:

– Vi tror certifieringen för nätverk/agenturer kan bidra till transparens och tydliggöra köpprocessen av den här typen av marknadsföring.

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.